از نخستین روزی که اجرای ۲۰۰۰۰ واحد مسکن مهر به شرکت کیسون سپرده شد، این شرکت تلاش کرد تجربه غنی خود را در اختیار مسوولان و مدیران وزارت مسکن و شهرسازی قرار دهد. بر این اساس در هر جلسه‌ای با ایشان توصیه بر این بود که به موازات اجرای واحدهای مسکونی و حتی قبل از آن بایستی در تدارک طراحی و اجرای تاسیسات زیربنایی (آب، برق، شبکه جمع‌آوری فاضلاب، تصفیه خانه فاضلاب و...) بود. همچنین برای تبدیل این مجموعه‌های ساختمانی از خوابگاه به شهرهای قابل سکونت لازم است همزمان با ساخت واحدهای مسکونی نیازهای اولیه شهری نظیر احداث واحدهای آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، ورزشی، مذهبی، تجاری، تفریحی و... مورد توجه قرار گرفته نسبت به طراحی و ساخت آنها منطبق با استانداردها و معیارهای تدوین شده اقدام نمود. بالاخره پس از ماه‌ها بحث و گفت‌وگو این موضوع مورد موافقت و توجه ویژه وزیر محترم مسکن و شهرسازی قرار گرفت. از آنجا که اخذ تصمیم و اجرای این طرح‌ها در حوزه مسوولیت‌ها و وظایف وزارتخانه‌های دیگری (عمدتا نیرو و نفت) قرار داشت به نتیجه رساندن این مباحث مستلزم صرف زمانی طولانی بود. تصمیم وزیر محترم مسکن بر این قرار گرفت که در مجموعه پروژه‌ کیسون، شهری نمونه ساخته شود که در کنار واحدهای مسکونی، همه تاسیسات زیربنایی و ساختمان‌های جنبی به گونه‌ای احداث شود که با بهترین الگوهای شهری و زیست‌محیطی سازگار باشد و به صورت «شهری الگو» به جامعه معرفی شود، اجرای این طرح مستلزم تهیه طرح‌های شهرسازی و تغییراتی در مراحل تکمیلی ساختمان‌های مسکونی و انطباق آنها با معیارهای نوین بود.

بر این اساس کلیه طرح‌های موردنظر تهیه، جانمایی‌ها مشخص و متجاوز از ۱۴۰ نوع فعالیت بهداشتی، رفاهی، آموزشی، تفریحی، تجاری و... تعریف شد. اما به‌رغم تمایل و خواسته عالی‌ترین مقامات وزارت مسکن بحث حقوقی انجام این پروژه نتوانست به سرانجام برسد. این تعلیق سبب شد که در حدود ۹ ماه تکمیل پروژه به تعویق افتاد. در حال حاضر با توافقی که در اردیبهشت‌ماه جاری بین وزیران محترم مسکن و شهرسازی و نیرو صورت گرفته طراحی و اجرای کلیه تاسیسات زیربنایی از جمله احداث تصفیه‌خانه فاضلاب و شبکه برگشت آب فاضلاب برای استفاده در فضای سبز به عهده شرکت نهاده شده است. اکنون نیز با معیارهای فوق پروژه در حال انجام است. امیدواریم اگر تعهدات مالی طرف مقابل صورت پذیرد باوجود تنگناها و تورم فوق‌العاده‌ای که حاکم است تحویل پروژه در چارچوب برنامه زمان‌بندی تحقق یابد.

ضمنا از اهالی محترم رسانه‌ای و مطبوعات انتظار می‌رود برای قضاوت در مورد پروژه‌ها به معیارهای بسیار بااهمیت دیگر نظیر کیفیت، ایمنی، بهداشت، حفظ محیط زیست و منشور اخلاقی توجه بیشتر داشته باشند.