غول‌های‌ساختمانی در مسکن‌مهر جا ماندند

مدیر پرند با اشاره به برنامه افتتاح مسکن‌مهر: «کیسون» از برنامه عقب است

گروه مسکن- شرکت‌های بزرگ ساختمانی که قرار بود ضمانت دولت را به مردم بابت تحویل به موقع واحدهای مسکونی‌مهر، برعهده بگیرند حالا از برنامه افتتاح‌های مسکن‌مهر عقب افتاده‌اند. اوایل دولت دوم احمدی‌نژاد زمانی که وزارت مسکن وقت تصمیم گرفت کمر همت ببندد تا برنامه ساخت ۵/۱ میلیون مسکن‌مهر که از دولت گذشته ارث رسیده بود را عملیاتی کند گروهی پیشنهاد کردند مسوولیت ساخت حجم بزرگی از این واحدها، به صورت یکجا به شرکت‌‌های مشهور در حوزه ساخت‌وساز واگذار شود تا هم خیال دولت بابت ساخت سریع و بدون ایراد راحت باشد و هم اینکه از پراکندگی و فراوانی انبوه‌سازان در بازار مسکن‌مهر کاسته شود تا امکان نظارت راحت دولت روی پیمانکاران فراهم باشد.

این پیشنهاد بلافاصله در دولت قبول شد طوری که امروز بیش از ۲۰ درصد از کل ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر در اختیار کمتر از ۱۰ شرکت ساختمانی مشهور است که برای اغلب این شرکت‌ها، قیمت قرارداد ساخت بیشتر از سایر انبوه‌سازان - بیشتر از مترمربعی ۳۰۰ هزار تومان- تعیین شده است.

این در حالی است که تعدادی از این شرکت‌ها به دلیل آنچه مدیران آنها مشکل مالی یا ساختاری یا ناهماهنگی بدنه دولت مطرح می‌کنند، هم‌اکنون از برنامه زمانبندی ساخت مسکن‌مهر عقب هستند.

هرچند در توان اجرایی این شرکت‌ها شکی نیست، اما اینکه چرا ناگهان در مسکن‌مهر همه چیز برعکس می‌شود و تاخیر جای تحویل به موقع را می‌گیرد، پرسشی است که روز گذشته در نشست خبری مدیرعامل شهر جدید پرند - منطقه‌ای که به محل اصلی فعالیت ساختمان‌سازهای بزرگ تبدیل شده- مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت.

سعید صابونی مدیر عامل شهر جدید پرند روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: پروژه مسکن‌مهر شرکت کیسون تا خرداد ماه سال آینده به پایان می‌رسد و این شرکت ۴ هزار واحد از برنامه عقب است.

وی افزود: از ۱۰۰ هزار واحد مسکن‌مهر در حال ساخت در پرند، ۳۵ هزار واحد با تاسیسات زیربنایی آماده افتتاح است. ۱۰ هزار واحد در خرداد ماه سال ۹۰ افتتاح شده، ۱۰ هزار واحد در پایان خرداد ماه سال جاری افتتاح شد و در حال حاضر نیز ۸ هزار واحد دیگر آماده افتتاح است. مابقی این ۱۰۰ هزار واحد یعنی حدود ۶۵ هزار واحد در پایان مرحله سفت کاری است و نازک‌کاری آنها نیز تا پایان سال جاری تمام شده و مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار می‌گیرند.