به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، علیرضا زاکانی در سخنانی به اهمیت مشارکت مردم در اداره پایتخت اشاره کرده و گفته است که ۲۰۸۰ پروژه با اعتباری حدود ۴‌هزار میلیارد تومان را در قالب طرح «من شهردارم» به رای مستقیم شهروندان گذاشته است. به گفته وی در این طرح ۳۵۰‌هزار شهروند مشارکت کرده و نظرات خود را درباره پروژه‌‌های اولویت‌‌دار محله و منطقه کار، سکونت و تحصیل خود با مدیران شهری در میان گذاشته‌‌اند. اما زاکانی به این موضوع اذعان دارد که آنچه در این طرح اجرا شده اولین تجربه بود و تلویحا این موضوع را پذیرفت که این تجربه کافی نبوده است.

وی در این گفت‌‌وگو اعلام کرد که قصد دارد مدل به‌‌روزرسانی وسایل حمل‌ونقل عمومی را نیز به رای مردم و رانندگان بگذارد. هرچند جزئیات این نظرسنجی هنوز مشخص نیست اما پذیرفتن این واقعیت که مشارکت مردم نباید صرفا درباره انتخاب پروژه‌‌های کوچک‌‌مقیاس مثل ترمیم کفپوش یا رنگ‌‌آمیزی معابر، نصب تابلوهای ترافیکی و نظایر آن باشد، یک گام رو به جلو در مدیریت شهری تلقی می‌شود. در سالی که پشت سر گذاشتیم اولین طرح «من شهردارم» تعداد زیاد پروژه جزئی از جنس نگهداشت مثل لایروبی انهار، جمع‌‌آوری جانوران موذی، رنگ‌‌آمیزی المان‌‌های شهری و... را در معرض انتخاب شهروندان قرار داد که مجموع هزینه آنها معادل فقط ۸‌درصد از کل بودجه شهرداری تهران بود. همین سهم جزئی از بودجه به نوعی نشان‌‌دهنده درجه اهمیت این پروژه‌‌ها برای مدیریت شهری است و مشخص می‌کند که پروژه‌‌های اصلی و سرمایه‌گذاری‌‌های کلان‌شهر انتخابی نبوده که به شهروندان سپرده شود، بلکه مدیران شهری راسا و بدون مشورت با شهروندان درباره اجرای آنها تصمیم گرفته‌‌اند.

اما در سال پیش رو قرار است این مدل ناقص از جلب مشارکت شهروندی و تخصیص بودجه بر اساس اولویت ساکنان هر محله یا منطقه از شهرداری ترمیم شود و پروژه‌‌های بزرگ‌تری مثل نحوه توسعه حمل‌ونقل عمومی نیز به رای و انتخاب شهروندان گذاشته شود. اما باید دید کدام گزینه‌‌ها برای انتخاب پیش روی شهروندان قرار خواهد گرفت.