گروه مسکن - طی دو روز گذشته، سامانه اعلام قیمت مرجع مسکن در تهران ، تاثیری قابل توجه بر تعداد مراجعات طرفین برای خرید یا فروش و همچنین سطح نسبی قیمت‌های ‌عرضه شده و یا مورد تقاضا، گذاشت.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بنابر اظهار مشاوران املاک مناطق مختلف شهر تهران در دو روز گذشته در برخی مناطق، تعداد مراجعات برای خرید یا فروش واحدهای مسکونی تحت تاثیر اعلام قیمت‌های ‌مرجع که در یک بررسی نسبی حدود ۱۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت‌های ‌کنونی بازار عرضه هستند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به این ترتیب این مشاوران امیدوارند با افزایش سطح آگاهی مردم از قیمت‌های ‌واقعی، حباب کنونی موجود در بازار خرید و فروش بشکند و بازار قدری آرام شود. اما در این میان به نظر می‌رسد، موج اعلام قیمت‌های ‌مرجع هنوز اثری در قیمت‌های ‌مسکن در مناطق جنوبی شهر برجای نگذاشته است و قیمت ها کماکان به حالت قبل به بازار فروش عرضه می‌شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، یکی از مشاوران املاک فعال در شمال شهر تهران که تصور می‌کند اعلام قیمت مرجع مسکن تکلیفی برای بنگاه‌ها محسوب می‌شود، گفت: هنوز برای استناد به این سامانه اطلاعیه‌ای به دست ما نرسیده است.

وی در مورد تاثیر راه‌اندازی سامانه اعلام قیمت مرجع گفت: با این وجود طی دو روز گذشته اطلاعات ارائه شده از سوی دولت تاثیر قابل توجهی بر بازار مسکن داشته به گونه‌ای که در این مدت کوتاه، تعداد مراجعات چه برای خرید و چه برای فروش کاهش یافته است.

مشاور املاک دیگری که در غرب تهران فعالیت می‌کند نیز با تایید اینکه تعداد معاملات خرید و فروش ظرف دو روز گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است به «دنیای اقتصاد» گفت: با وجود اینکه مالکان همچنان بر قیمت‌های ‌سابق خود اصرار دارند، اما با ادامه این روند و افزایش آگاهی مردم از قیمت‌های ‌واقعی امیدواری برای کاهش قیمت‌ها وجود دارد.

قیمت مرجع، بی تاثیر در شرق و جنوب؟

مشاور املاک دیگری که در جنوب شهر تهران فعالیت می‌کند نیز در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: هنوز تغییر خاصی در تعداد مراجعات خریداران و فروشندگان و حجم معاملات احساس نمی‌کنیم.

وی افزود: تا زمانی که برای این طرح‌های ‌کنترلی الزام قانونی وجود نداشته باشد نمی‌توان به اثربخشی آنان چندان امیدوار بود.

همچنین مشاور املاک دیگر فعال در شرق تهران هم با بیان اینکه هنوز تغییر خاصی در بازار خرید و فروش مسکن احساس نمی‌شود، گفت: تا زمانی که بهانه‌های ‌تورمی مانند افزایش نرخ مصالح، دستمزد کارگر و... در تعیین قیمت مسکن مطرح باشد نمی‌توان به تاثیرگذاری طرح‌های ‌این چنینی امید داشت.

وی با تاکید بر اینکه برخی از مشاوران املاک سودجو، خود عامل اصلی دامن زدن به التهابات بازار مسکن هستند، به «دنیای اقتصاد» گفت: بهتر است پیش از هر اقدام دیگری، دولت برای جریمه کردن و مقابله با این مشاوران وارد عمل شود و از این طریق از ادامه فرصت‌طلبی‌های ‌آنان که عامل اصلی افزایش کاذب قیمت‌ها است، جلوگیری کند.