به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، قفل ترافیکی برخی معابر واقع در مناطق ۱ و ۲ تهران در جریان بارش برف پنج‌شنبه هفته گذشته علاوه بر اینکه اعتراض شهروندان را برانگیخت، از نگاه اعضای شورای شهر نیز دور نماند.

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران یکی از معترضان به نحوه برف‌‌‌روبی در معابر خودرویی بود که در جلسه دیروز عنوان کرد به خاطر مشکلات روز برفی چهار ساعت در ترافیک سنگین مانده بود. او گفت که شن در تقاطعی که دچار گره ترافیکی بود وجود داشته اما حجم برف به حدی بوده که شن‌پاشی پاسخگو نبود.

سروری از شهرداری خواست تا از راهکار مناسب‌‌‌تری برای گشایش معابر برفی استفاده کند. اما این راهکار مناسب‌‌‌تر از شن‌‌‌پاشی و نمک‌‌‌پاشی چیست؟ سید‌جعفر تشکری‌هاشمی به آن پرداخت و با بیان اینکه راهکارهای برف‌‌‌روبی و جلوگیری از انسداد معابر، قدیمی است و پرداخت میلیاردها تومان بابت ماشین‌‌‌آلات برف‌‌‌روبی در حالی که اثرگذاری لازم را ندارد نیز درست نیست، تصریح کرد: باید از «مایعات ضد یخ» که متداول بوده و ساعت‌‌‌های طولانی مانع از یخ‌‌‌زدگی معابر می‌شود استفاده کرد. همچنین باید مدیران در مرکز کنترل ترافیک بنشینند و مشکل اصلی شکل‌‌‌گیری مشکلات در معابر را رصد کنند و با حضور میدانی در سطح شهر مشکلات را حل کنند؛ چرا که با بخشنامه و ابلاغیه مشکلات حل نمی‌شود. او معتقد است هیچ راهکاری اثربخش‌‌‌تر از حضور میدانی مدیران برای رفع مشکلات برف تهران نیست.

هرچند در جلسه دیروز شورای شهر تهران حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری ناگزیر به اذعان به کوتاهی در برخی نقاط شهر در جریان برف پنج‌شنبه شد و از این بابت از شهروندان و نمایندگان آنها در پارلمان شهری عذرخواهی کرد، اما نمایندگان رسانه‌‌‌ها پیگیر «استعفا» از ناحیه مدیران مقصر در جریان پنج‌شنبه برفی بودند. علیرضا جاوید معاون امور مناطق شهرداری تهران در همین رابطه به خبرنگاران گفت: در فرآیند اجرایی اگر کسی استعفا کند جای وی خالی خواهد شد و باید فرآیند اجرایی به اتمام برسد.

سازمان بازرسی وظیفه پیدا کرده در خصوص برف‌روبی امسال پایش دقیقی انجام دهد و در مواردی که قصور وجود داشته احصا و در مواردی که تقصیر در انجام وظایف وجود داشته برخورد متناسب را انجام دهد.

جاوید تاکید کرد: بنده هم به عنوان یک مدیر اجرایی از شهروندانی که در برف روز پنج‌شنبه و ترافیک ناشی از آن دچار چالش شدند عذرخواهی می‌‌‌کنم.

بی‌تردید برف روی معابر تاثیرگذار است و موجب کندی حرکت می‌شود و به این ترتیب ترافیک شهر را تشدید می‌کند. البته شاید یکی از عواملی که در برف روز پنج‌شنبه مشکل‌آفرین شد آماده‌باش زودهنگام نیروها بود که این آماده‌باش از روز چهارشنبه موجب خستگی نیروها شد و شاید همین موضوع مشکلاتی را به وجود آورد. شن‌پاشی‌‌‌ها از قبل انجام شد اما در پیک بارش اثربخشی خود را از دست داده بود که همین موارد مشکلاتی را فراهم کرد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در مجموع نحوه انجام ماموریت برف‌‌‌روبی معابر با اتکا به روش‌های سنتی از یک‌سو و آماده‌‌‌باش زودهنگام نیروهای میدانی خدمات شهری و شن‌‌‌پاشی زودتر از موعد بارش از سوی دیگر به عنوان عوامل دخیل در انسداد ترافیکی پنج‌شنبه گذشته مطرح شد و مدیریت شهری دیروز تلاش کرد با وجود شدت بیشتر بارش آن هم به شکل فراگیر در اغلب مناطق تهران، هوشمندانه‌‌‌تر عمل کند. هرچند در صورتی که پیش‌بینی تداوم بارش تا بامداد امروز محقق شود، کارنامه رفع گره‌‌‌های ترافیکی امروز باید ارزیابی شود.