مشاوران املاک مجوز «روزنامه» گرفتند

این نشریه قرار است از طریق کیوسک‌های مطبوعاتی با محتوای تبلیغاتی در تیراژ ۱۰ هزار نسخه منتشر شود

گروه مسکن - اتحادیه مشاوران املاک با اخذ مجوز یک نشریه، پروژه جمع‌آوری آگهی‌های املاک در روزنامه‌های سراسری را کلید زد.

دولت طی سال‌های اخیر چند مرتبه تلاش کرده بود جلوی انتشار آگهی‌های خرید و اجاره ملک در نیازمندی‌های برخی روزنامه‌ها را بگیرد، اما مقاومتی که از طرف مشاوران املاک در این ارتباط شد و تهدیدی که متوجه کسب‌و‌کار صنف بنگاهی مسکن ممکن بود بشود، دولت را از این تصمیم منصرف کرد. اما این بار اتحادیه مشاوران املاک تهران مستقیم وارد بازار انتشار آگهی روزنامه‌ای شده و قصد دارد همه آگهی‌های مشاوران املاک را در نشریه خود جا دهد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نیمی از بازاریابی و معاملات بنگاه‌های مسکن از طریق چاپ آگهی در نیازمندی روزنامه‌ها انجام می‌شود؛ طوری که توقف انتشار آگهی‌های روزنامه‌ای املاک، تعداد زنگ تلفن همراه مشاوران املاک را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

اتحادیه مشاوران املاک با راه‌اندازی نشریه خود قصد دارد همه آگهی اعضای خود را به این سمت سوق دهد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که طی ماه‌های اخیر برخی سایت‌های مجازی ارائه‌دهنده خدمات معاملات املاک شامل آگهی‌های فروش و اجاره، بابت ارائه قیمت‌های پیشنهادی از سوی مسوولان ذی‌ربط با محدودیت مواجه شده‌اند، اتحادیه املاک در حرکت تازه‌ای با خرید امتیاز یک نشریه درصدد برآمده تا از این پس بازار آگهی املاک، شامل معاملات خرید و فروش، اجاره، معاوضه و ... را نیز تحت کنترل درآورد.

آنطور که رییس اتحادیه املاک تهران به «دنیای اقتصاد» خبر داده، قرار است با انتشار قیمت‌های واقعی در نشریه اتحادیه املاک، از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در نتیجه اعلام نرخ‌های غیرواقعی در برخی رسانه‌ها و سایت‌های مجازی جلوگیری شود.

دو هدف اتحادیه برای انتشار قیمت مسکن

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه برخی سایت‌های مجازی که با پسوندهای گوناگون همچون فایل، اقدام به ارائه قیمت‌های غیرواقعی می‌کنند تنها منجر به ایجاد تشنج قیمتی در بازار مسکن می‌شوند، افزود: براساس قانون همه کسانی که در حوزه خدمات املاک فعالیت می‌کنند باید زیرمجموعه اتحادیه املاک باشند؛ اما از آنجا که اغلب سایت‌های مجازی فاقد مجوز اتحادیه هستند و در منازل مسکونی اقدام به فعالیت می‌کنند برخورد با آنان مستلزم حکم قضایی است که این اقدام دشواری‌های بسیاری دارد.

وی گفت: نشریه اتحادیه املاک علاوه‌بر اینکه حاوی قیمت‌های کنترل شده پیشنهادی است قرار است تریبونی برای انتشار خط مشی مسوولان مسکن هم باشد.

خسروی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و سایت‌های مجازی ارائه‌دهنده قیمت چون تنها به دنبال درآمدزایی هستند هر گونه آگهی املاک با هر قیمتی را به چاپ می‌رسانند این درحالی است که آگهی‌های املاک مندرج در نشریه اتحادیه تنها با نرخ کنترل شده و پس از پالایش قیمتی به متقاضیان این واحدها اعلام می‌شود.

برخورد نمی‌کنیم؛ رقابت می‌کنیم

رییس اتحادیه املاک تهران با اعلام اینکه قرار است این نشریه تا پایان تیرماه برای استفاده مردم از طریق کیوسک‌های مطبوعاتی توزیع شود به دنیای اقتصاد گفت: به دنبال برخورد قانونی و تعزیراتی با سایت‌های مجازی و نشریات ارائه‌دهنده قیمت املاک نیستیم، بلکه بنا داریم با اطلاع‌رسانی درست و واقعی قیمت املاک، اعتماد متقاضیان را جلب کرده و در یک فضای رقابتی سالم به فعالیت خود در نشریه ادامه دهیم.