این پیشنهاد مالیاتی در تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲ گنجانده شده است. بر اساس تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲، واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای مجاز که ارزش آنها (با احتساب عرصه و اعیان) بیش از ۲۰۰میلیارد ریال (۲۰ میلیارد تومان) باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در‌هزار می‌‌‌شوند.

این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای مذکور است.

واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت مشمول این مالیات نمی‌‌‌شوند. لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور روز گذشته، ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ بعد از حدود یک ماه تاخیر از سوی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. در این لایحه که روز گذشته به مجلس ارائه شد، بودجه ۳۱‌هزار میلیارد تومانی برای وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده است.

این رقم به طور دقیق، بالغ‌‌‌ بر ۳۱‌هزار و ۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بر اساس این گزارش، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با سقف کلی ۵۲۶۱‌هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال‌جاری ۱۶۳۰‌هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

طبق جدول شماره ۷ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تحت عنوان اعتبارات دستگاه‌‌‌های اجرایی ذیل دستگاه سیاستگذار، برای کل دستگاه‌‌‌های اجرایی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ۳۱‌هزار و ۷۰ میلیارد و ۶۹۶ میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان بودجه در نظر گرفته شده است که بودجه ۱۷ دستگاه اجرایی را شامل می‌شود.

به گزارش «ایسنا»، در حالی که در سال‌های گذشته هر یک از زیربخش‌‌‌های دستگاه‌‌‌های اجرایی بودجه تفکیک‌شده‌‌‌ای داشتند، سال گذشته همه این مبالغ در قالب برنامه‌‌‌های ۲۲‌گانه ارائه شده بود؛ اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بار دیگر هر یک از زیربخش‌‌‌های دستگاه‌‌‌های اجرایی بودجه تفکیک‌‌‌شده‌‌‌ دارند که در جدول شماره ۷ ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است.

در این راستا لایحه بودجه ۱۴۰۲ شامل ۳۰۹۹ میلیارد و ۵۰۵ میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان اختصاص‌‌‌ یافته برای وزارت راه و شهرسازی، ۳۰۴ میلیارد تومان برای سازمان هواپیمایی کشوری، ۴۱۱۸ میلیارد تومان برای شرکت سهامی جمهوری اسلامی ایران، ۲۵۹۱ میلیارد و ۱۲۲ میلیون تومان برای سازمان راهداری و حمل‌‌‌ونقل جاده‌‌‌ای، ۱۸۰ میلیارد تومان برای شرکت فرودگاه‌‌‌ها و ناوبری هوایی ایران، ۱۵‌هزار و ۵۶۹ میلیارد و ۲۰۹ میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان برای شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌‌ونقل کشور و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) می‌شود.

سهم ۷ درصدی خانه‌‌‌سازها

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بودجه‌‌ سه شرکت تابعه وزارت راه و شهرسازی که اجرای پروژه‌‌‌های مسکونی و ساختمانی را بر عهده دارند جمعا ۲۲۷۹ میلیارد تومان تعیین شده که حدود ۳/ ۷‌درصد کل بودجه این وزارتخانه را شامل می‌شود.

مطابق اعتبارات هزینه‌‌‌ای و تملک دارایی‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای مندرج در جدول شماره ۷ لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور که دیروز توسط رئیس‌‌‌جمهور تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی شد، بودجه شرکت عمران شهرهای جدید که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است ۲۷۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز ۵۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

برای سازمان مجری ساختمان‌‌‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی نیز در بودجه سال ۱۴۰۲ معادل ۱۴۸۱ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان بودجه تعیین شده است. برای کل دستگاه‌‌‌های اجرایی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ۳۱‌هزار و ۷۰ میلیارد و ۶۹۶ میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان اعتبارات هزینه‌‌‌ای و تملک دارایی‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای در نظر گرفته شده که بودجه ۱۷ دستگاه اجرایی را شامل می‌شود.

بر این اساس سهم سه شرکت تابعه وزارت راه و شهرسازی که اجرای پروژه‌‌‌های مسکونی و ساختمانی را بر عهده دارند جمعا ۲۲۷۹ میلیارد تومان تعیین شده که حدود ۳/ ۷‌درصد کل بودجه این وزارتخانه را شامل می‌شود.

مالیات ۳۰۰‌هزار تومانی مسکن مهر

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، واحدهای مسکن مهر برای سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ مشمول دریافت مالیات می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ میزان مالیات پروژه‌‌‌های مسکن مهر مشخص شده است و سازمان امور مالیاتی موظف است که مفاصا حساب مالیاتی را به سازندگان و خریداران واحدهای مسکونی تحویل دهد.

میزان مالیات پروژه‌‌‌های مسکن مهر بابت هر واحد مسکن مهر برای سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ در پروژه‌‌‌های تفاهم‌نامه سه‌جانبه با سازندگان و تعاونی‌‌‌ها و پیمانکاران فرعی طرف قرارداد با آنها با هر نوع قرارداد و با معرفی وزارت راه و شهرسازی معادل ۳میلیون (۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال برای هر واحد تعیین می‌‌‌شود و هیچ‌گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات ارزش افزوده بابت خرید مصالح به این پروژه تعلق نمی‌گیرد. سازمان امور مالیاتی موظف به صدور مفاصا حساب مالیاتی پس از دریافت این مالیات است.