گروه مسکن- هاجر شادمانی: رییس‌جمهور در سالگرد اعلام وعده واگذاری یک قطعه زمین ۱۰۰۰ متری به هر خانوار ایرانی برای احداث خانه‌باغ، دوباره بر طرح تحول شهرسازی تاکید کرد، اما غیرمستقیم، علت مسکوت ماندن یکساله این وعده را موضع‌گیری عده‌ای در مقابل این طرح با این مضمون که «تحول شهرسازی باعث افزایش جمعیت کشور می‌شود» عنوان کرد. محمود احمدی‌نژاد پنج‌شنبه در جمع مسوولان بخش مسکن گفت: از ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت کشور، فقط دو میلیون آن مسکونی است که می‌شود آن را به ۴ میلیون رساند و وسعت خانه‌ها را افزایش داد اما این مسائل ربطی به افزایش جمعیت ندارد و نباید هر گاه بحث تحول شهرسازی می‌شود عده‌ای آن را به افزایش جمعیت ربط دهند.

احمدی‌نژاد تیرماه سال گذشته نیز موقع اعلام وعده زمین ۱۰۰۰‌متری، از تمایل دولت به سکونت مردم در خانه‌باغ خبر داده بود و قصد داشت با تحول در نظام شهرسازی، عملا مساحت مسکونی کشور را دو برابر کند.

درباره صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور یکی از استادان دانشگاه در حوزه جمعیت شناسی به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: طرح تحول شهرسازی به آن صورت که دولت مدنظر دارد موجه نیست.

غفلت از تراکم زیستی؟

محمد قرائی مقدم افزود: مشکل اساسی این است که دولت تنها با استناد به تراکم جغرافیایی، مساله افزایش دوبرابری مساحت مسکونی شهرها و روستاها را مورد تاکید قرار داده است، این درحالی است که برای طرح چنین موضوعی باید تراکم زیستی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه درحال حاضر ۶۵ درصد مساحت کل ایران در مناطق خشک و فراخشک واقع شده است، افزایش پهنه مسکونی کشور از دو میلیون به چهار میلیون هکتار غیرقابل اجراست.

قرائی مقدم با انتقاد از سیاست های کنونی در راستای گسترش افقی شهرها و مقابله با بلند مرتبه سازی به دولت توصیه کرد: در تمام کشورهای پیشرفته امروزه از فضا به عنوان مکانی مناسب برای ساخت و ساز استفاده می شود و بلندمرتبه سازی به عنوان راهی پذیرفته شده برای افزایش کارآیی فضای زیستی مساعد مورد تاکید قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به مخاطرات جمعیتی افزایش افقی شهرها گفت: افزایش افقی از ابعاد مختلف شهرها را مورد تهدید قرار می دهد.

این استاد دانشگاه در رشته جمعیت شناسی، محدودیت غذایی کشور به خصوص در حیطه مواد اساسی همچون گندم و برنج و همچنین افزایش مهاجرت ها در نتیجه گسترش محدوده شهرها و در نهایت تبدیل مناطق حاشیه ای به کانون های فساد را مهم‌ترین آسیب های احتمالی گسترش محدوده های شهری به خصوص در اطراف کلانشهر تهران عنوان کرد.