گروه مسکن - مهدیس فرقانی: شواهد در بازار مسکن مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد که طرح تفصیلی جدید باعث اعتراض فروشنده‌های املاک کلنگی شده است اما به نظر می‌رسد که سازنده‌ها مشکل و اعتراضی نسبت به قوانین جدید این طرح ندارند!
میزان تراکم و تعداد طبقات، دلخوشی یا بهتر است گفته شود سود حاصل از نوسازی املاک قدیمی بود که شامل حال مالکان می‌شد، اما برخلاف تصور این دسته از مالکان، طرح تفصیلی جدید دست به روی این نکات گذاشته است؛ چراکه تعیین میزان تراکم یا تعداد طبقات بر اساس پهنه‌بندی‌های این طرح فضا را محدود کرده و همین مساله دلیلی بر عدم فروش املاک کلنگی به‌طور چشمگیر در کل مناطق تهران شده است.

قبل از اینکه طرح تفصیلی جدید رونمایی شود اکثر سازنده‌ها و فروشنده‌های املاک کلنگی معاملات خرید و فروش را متوقف کرده بودند تا وضعیت قوانین جدید ساخت و ساز مشخص شود حال با روشن شدن شرایط جدید در بازار ساخت املاک، سازنده‌ها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند اما همچنان اغلب فروشنده‌ها یا مالکانی که تصمیم به مشارکت در ساخت داشتند ناراضی از وضعیت پیش آمده هستند و دست به احتکار زده‌اند تا شاید از این طریق بتوانند املاک خود را با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی به سازنده واگذار کنند.
مالکان اقدام به مشارکت در ساخت نکنند
یکی از فعالان بازار مسکن در خیابان آفریقا درباره وضعیت فعلی ساخت‌و‌ساز و رغبت فروشنده‌ها در بازار املاک کلنگی به «دنیای اقتصاد» گفت: قبل از اینکه حرفی از طرح تفصیلی عنوان شود قیمت‌های پیشنهادی در بازار املاک کلنگی بسیار افزایش یافت اما به محض اینکه خبر از رونمایی طرح تفصیلی جدید عنوان شد، نرخ‌های پیشنهادی ثابت ماند تا جزئیات طرح مشخص شود، حال با توجه به رونمایی این طرح قیمت‌ها باید کاهش یابد اما اغلب این دسته از مالکان این مساله را نمی‌خواهند قبول کنند و همچنان دندان گردی می‌کنند.
وی در ادامه افزود: بهترین راهکار برای اینکه مالکان هم سود کنند و از طرف دیگر طبق قانون عمل کنند به آنها پیشنهاد می‌شود که در ساخت‌وساز مشارکت نکنند بلکه ملک کلنگی خود را با در اختیار گرفتن پیمانکار، خودشان نوسازی کنند زیرا از این طریق آنها فقط هزینه ساخت را پرداخت خواهند کرد و حداقل از سود بیشتری نسبت به مشارکت در ساخت بهره‌مند خواهند شد.
فروشنده‌ها نیاز به زمان دارند
بنگاهدار دیگری در حوالی میدان فاطمی اظهار کرد: فروشنده‌ها در بازار کلنگی تصور نمی‌کردند که طرح تفصیلی باعث شود تا قیمت کلنگی‌ها با افت مواجه شود به همین خاطر الان مالکان در تلاش هستند املاک قدیمی خود را به هر قیمتی که شده با نرخ‌هایی که گویای ارزش واقعی نیست بفروشند، اما سازنده‌ها هم در مقابل این دسته از فروشنده‌ها ایستادگی می‌کنند.
شاملو تصریح کرد: این روزها اکثر مشاوران املاک عنوان می‌کنند که باید به فروشنده‌ها و مالکانی که قصد مشارکت در ساخت دارند مهلت داد تا آنها قیمت‌های واقعی را بپذیرند.