گروه مسکن- قیمت مسکن در تهران چنانچه به صورت مطلق -بدون مقایسه با قیمت سایر شهرها- مورد ارزیابی قرار بگیرد، میزان افزایشی که در طول سال‌های گذشته متوجه آن شده است، مشخص نمی‌شود، اما اگر به صورت نسبی دیده شود، رشد واقعی قیمت جالب توجه خواهد بود.

میانگین قیمت مسکن در تهران سال۸۸ رقمی معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع بوده است که در سال۸۹ این رقم به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و در سال۹۰ به مرز ۲ میلیون تومان رسید. اما قیمت سال۸۸ مسکن در تهران، هم‌اکنون به عنوان قیمت‌پایه‌ پیش‌فروش واحدمسکونی در یکی از شهرهای جدید اطراف تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک مقام مسول در شهر جدید پردیس -اطراف تهران- روز گذشته اعلام کرد: شرکت‌های خصوصی ‌سازنده مسکن در پردیس در حال حاضر پیش‌فروش مسکن سال آینده را با متری یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان آغاز کرده‌اند.

قایم‌مقام شهر جدید پردیس به خبرگزاری‌فارس گفت: قیمت مسکن در این شهر در دو ماه گذشته تغییری نکرده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» این آمارها نشان می‌دهد قیمت مسکن در تهران با تاخیر حداقل دو ساله، مبنای فروش واحدهای نوساز در شهرهای اطراف تهران قرار می‌گیرد.

به عبارت ساده‌تر گرانی مسکن در پایتخت در زمانی که اتفاق می‌افتد فقط «پایتخت» را دربر می‌گیرد، اما به تدریج به شهرهای همجوار نیز سرایت می‌کند.