جلسه بررسی وضعیت زیست‌محیطی پروژه آزادراه «تهران ـ شمال» برگزار شد. سرپرست معاونت محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه این جلسه به ایسنا گفت: آغاز پروژه آزادراه «تهران ـ شمال» از سال ۷۵ بود ولی تنها ۷/۵درصد پیشرفت فیزیکی داشت. وی علت کندی اجرای این پروژه را نبود اعتبار ذکر کرد و افزود: اخیرا دولت مصوبه‌ای داشته است که ۵۰‌درصد اعتبار این پروژه توسط سرمایه‌گذار داخلی و ۵۰‌درصد به صورت فاینانس تامین شود.

وی در‌خصوص مسیر این پروه گفت: آزادراه «تهران ـ شمال» به چهار منطقه شامل منطقه یک «کن تا دوآب»، منطقه۲ «دوآب تا پل زنگوله»، منطقه ۳ «پل زنگوله تا پل ذغال» و منطقه ۴ از «پل ذغال تا چالوس» تقسیم‌بندی شده است.

سرپرست معاونت محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: منطقه یک به مناقصه گذاشته شده است و کنسرسیوم چینی برنده مناقصه شده است. همچنین بزرگ‌ترین تونل این منطقه تونل «تالون» است که ۵ کیلومتر طول دارد و ۳‌هزار متر آن توسط مجریان حفاری شده است و ۲‌هزار متر نیز قرار است توسط چینی‌ها حفاری شود.

وی با اشاره به این که منطقه ۲ آزادراه

«تهران ـ شمال» هم به مناقصه گذاشته شده است، افزود: منطقه ۳ نیز با توجه به زلزله رخ داده، مجددا در دست بازنگری است که اگر مسیر پایداری لازم را ندارد، تغییر کند. همچنین در‌خصوص منطقه ۴ نیز باید گفت که این منطقه بیشترین کار اجرایی در آن انجام شده و از لحاظ‌درصد پیشرفت جلوتر از سایر مناطق است.

سرپرست محیط انسانی سازمان حفاظت

محیط زیست با اشاره به جدیدترین گزارش‌های ارسالی از منطقه ۳ گفت: از نیمه اول ۸۱ تا کنون حدود ۲/۳ کیلومتر تونل در یک دهنه به عرض حدود ۶ متر احداث شده که عملیات اجرایی آن ادامه دارد. اصیلیان، در‌خصوص مشکلات زیست‌محیطی پروژه آزادراه «تهران ـ شمال» تاکید کرد: متاسفانه به‌‌رغم اخطاریه‌های مکرر صادر شده مسوولان پروژه اقدامی در‌خصوص ارائه طرح مدیریت زیست‌محیطی انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به این که قبلا کمیته‌ای تحت عنوان کمیته اجرایی در پروژه آزادراه

«تهران ـ شمال» وجود داشت، افزود: این کمیته متشکل از نمایندگان وزارت راه، طرف مشارکت کننده، مدیران دفاتر محیط زیست، نمایندگان تشکل‌های زیست‌محیطی و مجریان آزادراه بود و وظیفه آن تصمیم‌گیری در‌خصوص مشکلات زیست‌محیطی آزادراه و پیگیری آنها بود.

اصیلیان ادامه داد: این کمیته تنها یکبار در تاریخ ۲/۱۱/۸۴ با درخواست محیط زیست تشکیل شد و بر اساس صورتجلسه تنظیمی مسوولان پروژه ملزم شدند طرح مدیریت زیست‌محیطی هر

۴ منطقه آزادراه را ارائه کنند که مسوولان تنها برای منطقه یک این طرح را ارائه کردند و برای سایر مناطق، طرحی به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نشده است.

وی با اشاره به این که بر اساس همین صورتجلسه آغاز عملیات اجرایی آزادراه «تهران ـ شمال» در سایر مناطق مشروط به ارائه طرح مدیریت زیست‌محیطی شده است، گفت: متاسفانه مسوولان این پروژه نه تنها اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند، بلکه به‌‌رغم اخطاریه‌های مکرر محیط زیست استان و اداره محیط زیست چالوس نخاله‌های عملیات خود را در مراتع مردم تخلیه کرده‌اند که این امر سبب اعتراض اهالی محل شده است.

وی با اشاره به این که این مجوز احداث آزادراه «تهران ـ شمال» مشروط به انجام نظارت و بازرسی و ارائه طرح مدیریت زیست‌محیطی در فاز بهره‌برداری و ساخت‌وساز بوده است، تاکید کرد: در صورت عدم رعایت مسائل مربوط به حفظ محیط زیست، ادامه عملیات می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کند، چرا که ۳/۹۴‌درصد از پروژه هنوز باقی مانده است و مشکلات بسیاری تاکنون تنها در ۷/۵‌درصد پیشرفت پروژه حادث شده است! که امیدواریم پس از بازدید از پروژه تصمیم‌های لازم اتخاذ شود.