وزیر مسکن و شهرسازی گفت: ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت در بخش مسکن است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی که در حاشیه دیدار عمومی وزرا با مردم در دانشگاه تهران سخن می‌گفت، اظهار داشت: هنگامی که تقاضا برای دریافت یک محصول از عرضه آن بیشتر باشد محصول گران می‌شود و عمده‌ترین کار دولت ایجاد تعادل بین این رابطه است.

وی افزود: اکنون در حوزه مسکن تقاضا بیش از عرضه است و دولت برای ایجاد تعادل در این رابطه تصویب کرد که سالانه ۵۰‌هزار واحد مسکونی استیجاری احداث شود که روند اجرای آن آغاز شده است.

سعید‌ی کیا اضافه کرد: دولت برای اقبال عمومی از این مصوبه، مشوق‌هایی برای مسکن‌سازان در نظر گرفته که واگذاری زمین بدون دریافت هزینه و اعطای وام ۵/۱۳‌میلیون تومانی با یارانه ۴درصد به هر واحد از جمله آنها است.

وزیر مسکن خاطرنشان کرد: افرادی که این واحدهای مسکونی را احداث می‌کنند، می‌توانند به مدت ۵سال آن را اجاره داده و پس از این مدت، مسکن مزبور را بفروشند و پول زمین را با قیمت روز اول به وزارت مسکن پرداخت کنند.

وی افزود: این طرح اکنون در شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز و برخی دیگر از شهرها کلید خورده، اما از آنجا که سیاست دولت این است که کلان شهرها بیش از این وسعت نیابند، در تهران این ساخت‌وسازها فقط در شهرهای جدید حاشیه این شهر صورت می‌گیرد.

سعیدی‌کیا در پاسخ به این سوال که آیا قیمت اجاره این املاک توسط وزارت مسکن تعیین می‌شود گفت: هر جا سخت گیری شود، مشکل ایجاد می‌شود و ما تلاش می‌کنیم این موضوع را به صورت ارشادی پیگیری کنیم تا اجاره بها با قیمت مناسب تعیین شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود، نیاز به دخالت دولت در امور نیست.

سعیدی‌کیا همچنین در جمع هیات‌مدیره نظام مهندسی فارس، شهرداری، مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی را سه رکن اساسی ساخت و ساز غیر دولتی دانست و افزود: جامعه مهندسی به عنوان مهم‌ترین بخش از سه رکن مذکور باید به قدری به کارخود مسلط باشد که از تولید سازه‌های بد جلوگیری کند.

سعیدی ‌کیا تدوین آیین‌نامه‌های بیمه مسوولیت و نظارت بر استاندارد اجباری مصالح را از اقدامات مهم اخیر دولت عنوان و اضافه کرد: هنوز تا شرایطی که بتوان کشور را از جامعه مهندسی بهره‌مند کرد فاصله زیادی وجود دارد.