گروه مسکن: بزرگ‌ترین معامله مستغلات تاریخ روز هفتم اکتبر و زمانی که «تیمشان اسپیر» ملاک بزرگ آمریکایی برای خرید زمین هشتاد جریبی شهرک «استای‌وسانت» در منطقه منهتن نیویورک ۴/۵میلیارد دلار پرداخت، رقم خورد. پیش از این بزرگ‌ترین مستغلات در سال ۲۰۰۰ با پرداخت ۹/۱میلیارد دلار از سوی اسپیر برای خرید مرکز راکفلر شکل گرفته بود. پیشنهاد اولیه اسپیر برای خرید زمین شهرک استای وسانت در منهتن پنج‌میلیارد دلار بود، اما با توجه به موفقیت بی‌بدیل این ملک و اینکه یافتن زمین به این وسعت در شهری چون نیویورک تقریبا تکرارنشدنی است، اسپیر با پرداخت ۴/۵میلیارد دلار برای تملک این زمین موافقت کرد.

شهرک استای‌وسانت بازمانده دوران رشد صنعتی ایالات‌متحده بود که گسترش نیویورک و پیوستن نقاط جمعیتی نزدیک به هم برای تشکیل پایتخت اقتصادی ایالات‌متحده عامل شکل‌گیری آن بود. این شهرک در سال ۱۹۴۳ و با هدف پاسخگویی به رشد سریع جمعیت نیویورک و تامین سرپناه برای اقشار کم‌درآمد در حاشیه منهتن با ساخت ۱۸بلوک مسکونی ایجاد شد.

این شهرک در سال ۱۹۴۷ به شرکت Metlife که مجموعه‌‌های بزرگ مسکونی را در تملک خود دارد و واحدهای آنها را به علاقه‌مندان واگذار می‌کند. Metlife پیش از این در ماه ژوئن اعلام کرده بود قصد دارد شهرک استای‌وسانت را که در حال حاضر ۲۵هزار نفر در آن زندگی می‌کنند و شش دهه از آغاز احداث آن می‌گذرد، به فروش برساند.

سوال اینجا است که اسپیر قصد دارد با این مجموعه چه کار کند و چه برنامه‌ای برای آن دارد. اسپیر که از سهامداران ارشد گروه مالی بنک راک، از بزرگ‌ترین مجموعه‌های مدیریت مالی دنیا است، به ظاهر مترصد نوسازی این شهرک و احداث واحدهایی مدرن در آن است. برنامه ساخت مجتمع‌های مسکونی مدرن از اوایل سده جاری آغاز شده بود و گمان می‌رود اسپیر نیز همین مسیر را ادامه دهد.

مالکان جدید شهرک استای‌وسانت اعلام کرده‌اند قصد ندارند در کوتاه‌مدت مجموعه‌‌های مسکونی کنونی را برای احداث

مجموعه های جدید تخریب کنند، بلکه اقدام به ساخت‌وساز در محوطه‌های خالی این شهرک می‌کنند، اما در درازمدت مجموعه‌های قدیمی با ساختمان جدید جایگزین می‌شوند. در حال حاضر یازده‌هزار واحد مسکونی در شهرک استای‌وسانت وجود دارد که همه آنها به صورت اجاره واگذار شده‌اند. این معامله از این جهت اهمیت دارد که این مبلغ برای تملک مجموعه‌های مسکونی پرداخت شده در حالی که تا پیش از این بزرگ‌ترین معاملات در بازار مستغلات به مجموعه‌های تجاری محدود شده بود.

از بین ده معامله بزرگ مستغلات آمریکا، هشت معامله در نیویورک، یکی مربوط به ساختمان بانک آمریکا در بوستون و دیگری برج جان هانکوک در سانفرانسیسکو بود. معامله اخیر موجب شد معامله برج سیرز شیکاگو که به مبلغ ۸۴۱ میلیون دلار معامله شد، از فهرست ده معامله بزرگ مستغلات در ایالات‌متحده خارج شود.