به گزارش «دنیای اقتصاد»، طرح ترافیک تهران پس از حدود سه دهه اجرا، از سال ۹۷ با تغییرات بنیادی و به شکل نسخه روزآمد از این طرح به اجرا درآمد. در قالب این تغییرات، از یک‌‌سو طرح موسوم به «زوج و فرد» به کلی حذف شد و شکل دیگری از قیمت‌‌گذاری در این محدوده که عنوان «حلقه دوم محدوده طرح ترافیک» را گرفت، اجرا شد. همچنین در هر دو حلقه اصلی و ثانویه طرح ترافیک تهران، ساعات اوج، یک‌‌سر اوج و غیراوج تعریف شد که به این ترتیب تردد در هر یک از این بازه‌های زمانی، هزینه متفاوتی برای خودروسواران به همراه خواهد داشت. در قالب این نسخه جدید، از یک‌‌سو سفر در بازه‌های اوج ترافیک گران‌‌تر از سایر بازه‌های زمانی تعریف و از سوی دیگر تخفیفاتی برای خودروهای کم‌‌آلاینده دارای گواهی معاینه فنی برتر و نیز خودروهای هیبریدی منظور شد.

با این حال پس از آغاز به کار شورای ششم و جایگزینی مدیران ارشد شهری در پایتخت، مدیران ترافیکی چه در شهرداری و چه در پارلمان شهری تهران بارها از ضرورت اصلاح این نسخه جدید طرح ترافیک سخن گفتند. با این حال در طول ماه‌های گذشته تقریبا هیچ جزئیاتی از نحوه این تغییرات افشا نشد. اما در روزهای اخیر مدیران شهری در گفت‌وگو با رسانه‌ها از آغاز جلسات کارشناسی برای بازنگری در طرح ترافیک خبر داده‌‌اند. هنوز هم محتوای تغییرات احتمالی این طرح نامشخص است و قاعدتا اگر انگیزه مدیریت شهری برای اعمال تغییرات در این طرح در سال ۱۴۰۲ جدی باشد، باید دست‌‌کم از سه ماه پیش‌‌تر از سال نو و حتی قدری زودتر از آن، اطلاع‌‌رسانی عمومی درباره کم و کیف طرح جدید و آشنا کردن شهروندان با ضوابط این طرح را آغاز کند.

اما آن‌گونه که سید‌جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به خبرگزاری «فارس» گفته است، طرح ترافیک به عنوان یکی از عواملی که در «شب‌مردگی» مرکز شهر نقش دارد، شناخته و برای ساکنان این منطقه دردسرساز شده است. وی با بیان اینکه باید زندگی را به هسته مرکزی شهر بازگردانیم، گفت: یکی از دلایل شب‌‌مردگی که به کوچ شهروندان از مرکز شهر منجر شده، طرح ترافیک است. به گفته تشکری‌هاشمی، از اجرای طرح ترافیک بیش از ۳۰ سال می‌‌گذرد و تردیدی در ضرورت بازنگری آن متناسب با شرایط حال حاضر وجود ندارد. همچنین به اذعان سید‌مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، طرح ترافیک فعلی نسبت به نسخه‌های قدیمی، پیشرفته‌‌تر، عادلانه‌‌تر و هوشمندانه‌‌تر است؛ اما نواقصی دارد. به گفته شفیعی، هدف از بازنگری در طرح ترافیک، عادلانه‌‌تر شدن آن است و بر این اساس با توجه به ماهیت پویای ترافیک، باید به سمت عوارض پویاتر حرکت کنیم؛ به این معنا که عوارض ورود به محدوده مرکزی شهر باید بر اساس زمان، مکان و میزان آلایندگی متغیر باشد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر اساس اظهارات رسمی مدیران شهری، طرح ترافیک با دو هدف حل معضل شب‌‌مردگی در مرکز شهر و نیز عادلانه‌‌تر شدن برای اجرا در سال آینده بازنگری می‌شود. البته پویاتر شدن این طرح و تعیین عوارض متغیر در طول بازه اجرا با توجه به میزان ازدحام خودروها در لحظه در هر یک از معابر مشمول اجرای این طرح، به تجهیزات مکملی نیاز دارد. با توجه به این موضوع و نیز به دلیل اهمیت شروع زودهنگام اطلاع‌‌رسانی درباره تغییر احتمالی طرح ترافیک که جزئیات آن در تنظیم سبک زندگی و تردد روزمره شهروندان نقش دارد، به نظر می‌‌رسد تیم کارشناسی باید به زودی جزئیات کامل نسخه جدید را برای طی مراحل بررسی و تصویب ارائه کند.