معاون منابع انسانی و سیاست‌گذاری اشتغال وزارت کار گفت: با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت کار و وزارت مسکن مبلغ دو‌میلیارد تومان تسهیلات به هر انبوه‌ساز تعلق می‌گیرد. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری موج با بیان این مطلب اظهار داشت: برای ساخت هر پروژه انبوه سازی دو‌میلیارد تومان اعتبار برای هر انبوه ساز در نظر گرفته شده است که یک‌میلیارد تومان از تسهیلات آن از منابع تخصیصی کارگاه‌های کوچک و زود‌بازده پرداخت شده و ما‌بقی آن توسط سازنده از محل تسهیلات بانکی یا سایر منابع در کشور تامین می‌شود.

وی افزود: براساس یکی از بندهای این تفاهم‌نامه مبلغ ۳۰هزار ‌میلیارد ریال از منابع تخصیصی در رابطه با وجوه اشتغالزایی کارگاه‌های کوچک و زودبازده به طرح‌های بخش مسکن هر استان از سر جمع منابع اختصاص یافته به همان استان تعلق خواهد گرفت.

فرشباف در ادامه نحوه بازپرداخت منابع تخصیصی ارائه شده را طی یک دوره پنج‌ساله در کشور عنوان کرد و گفت: دوره ساخت پروژه‌های انبوه سازی حداقل ۲۴ماه است.

وی میانگین هزینه ساخت یک متر مربع فضا را در قالب پروژه‌های کوچک ۷۵متری در شهرهای کوچک ۱۰۰هزار تومان اعلام کرد و گفت: میانگین هزینه ساخت در یک متر مربع فضا در قالب پروژه‌های کوچک ۷۵متری شهرهای بزرگ ۱۳۰هزار تومان برآورد شده است.

فرشباف افزود: پیش‌بینی می‌شود که با پرداخت تسهیلات تخصیصی به هر انبوه‌ساز، ۱۸۰هزار واحد مسکونی در قالب پروژه‌های کوچک ۷۵متری در کشور ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۲۵‌درصد از هزینه‌ها به هزینه‌های دستمزد اختصاص می‌یابد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که هر انبوه ساز بتواند برای ۲۶۰نفر در کشور اشتغال ایجاد کند.

معاون سیاست‌گذاری و اشتغال وزارت کار در پایان نرخ بازپرداخت تسهیلات تخصیصی به هر انبوه‌ساز را ۱۴درصد اعلام کرد.