سطح کل زیربنای طبقات ساختمان‌ها در تهران در سه ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۱درصد و در شهرهای بزرگ ۵/۱۷درصد کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری فارس در سه ماه اول سال ۱۳۸۵، از طرف شهرداری‌های مناطق مختلف تهران برای ۳هزار و ۷۴ دستگاه ساختمان با حدود ۵/۲میلیون متر مربع سطح کل زیربنای طبقات، پروانه احداث صادر شد که نسبت به سه ماه اول سال قبل از نظر تعداد ۵/۷درصد افزایش و از لحاظ سطح کل زیربنای طبقات ۴/۱درصد کاهش نشان می‌دهد. متوسط سطح کل زیربنای ساختمان‌های فوق ۸۰۱ متر مربع است که در مقایسه با سه ماه اول سال قبل ۳/۸درصد کاهش داشته است. بنابراین گزارش در سه ماه مورد گزارش، از کل تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در تهران ۴۰ دستگاه به ساختمان‌های یک طبقه، ۷۷ دستگاه به بناهای دو طبقه، ۲۲۶ دستگاه به ساختمان‌های سه طبقه، یک هزار و ۶۲۹ دستگاه به بناهای چهار طبقه و یک هزار و ۱۰۲ دستگاه به ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر اختصاص داشته است که در مقایسه با سه ماه اول سال قبل، تعداد ساختمان‌های یک طبقه ۰/۱۳درصد و سه طبقه ۰/۱۱درصد کاهش داشته است، در حالی که تعداد بناهای دو طبقه ۳/۲۸درصد، چهار طبقه ۵/۲درصد و پنج طبقه و بیشتر ۱/۲۱درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد پروانه‌های صادره در تهران، ساختمان‌های یک طبقه ۳/۱درصد، دو طبقه ۵/۲درصد، سه طبقه ۴/۷درصد، چهار طبقه ۰/۵۳درصد و پنج طبقه و بیشتر ۸/۳۵درصد را به خود اختصاص داده‌اند. در سه ماه مذکور در پروانه‌های ساختمانی صادر شده شهر تهران، ایجاد حدود ۱۷هزار دستگاه واحد مسکونی در ساختمان‌های فوق پیش‌بینی شده است که نسبت به سه ماه اول سال ۱۳۸۴ معادل ۳/۰درصد کاهش نشان می‌دهد.

شهرهای بزرگ

براساس این گزارش، در سه ماه اول سال ۱۳۸۵، از طرف شهرداری‌های شهرهای بزرگ در مجموع برای ۸هزار و ۱۶۲ دستگاه ساختمان با حدود ۵/۴میلیون متر مربع سطح کل زیربنای طبقات، پروانه احداث صادر شده که نسبت به سه ماه اول سال قبل از نظر تعداد و سطح کل زیربنای طبقات به ترتیب ۸/۶درصد و ۵/۱۷درصد کاهش نشان می‌دهد. متوسط سطح کل زیربنای این ساختمان‌ها ۵۵۵ متر مربع است که در مقایسه با سه ماه اول سال ۱۳۸۴ معادل ۵/۱۱درصد کاهش نشان می‌دهد. در سه ماه مورد گزارش، از کل تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در شهرهای بزرگ یک‌هزار و ۱۹۱ دستگاه به ساختمان‌های یک طبقه، ۲هزار و ۲۶۵ دستگاه به بناهای دو طبقه، یک‌هزار و ۹۰۷ دستگاه به ساختمان‌های سه طبقه، یک‌هزار و ۳۴۴ دستگاه به بناهای چهار طبقه و یک‌هزار و ۴۵۵ دستگاه به ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر اختصاص داشته است که در مقایسه با سه ماه اول سال ۱۳۸۴، تعداد ساختمان‌های یک طبقه ۲/۱۱درصد، سه طبقه ۶/۱۰درصد، چهار طبقه ۷/۵درصد و پنج طبقه و بیشتر ۸/۹درصد کاهش و ساختمان‌های دو طبقه ۷/۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

سایر مناطق شهری

بنابراین گزارش، در سه ماه مورد گزارش، شهرداری‌های سایر مناطق شهری کشور در مجموع برای ۲۵هزار و ۳۸۵ دستگاه ساختمان با حدود ۱/۸میلیون متر مربع سطح کل زیربنای طبقات، پروانه احداث صادر نموده‌اند که در مقایسه با سه ماه اول سال قبل از نظر تعداد و سطح کل زیربنای طبقات به ترتیب ۴/۱۱درصد و ۴/۹درصد افزایش نشان می‌دهد. متوسط سطح کل زیربنای این ساختمان‌ها ۳۱۹ متر مربع است که نسبت به سه ماه اول سال قبل ۸/۱درصد کاهش نشان می‌دهد. در سه ماه مورد گزارش، از مجموع تعداد پروانه‌های صادره در سایر مناطق شهری ۶هزار و ۹۶۸ دستگاه به ساختمان‌های یک طبقه، ۱۰هزار و ۲۵۰ دستگاه به بناهای دو طبقه، ۵هزار و ۲۷۷ دستگاه به ساختمان‌های سه طبقه، یک‌هزار و ۷۶۷ دستگاه به بناهای چهار طبقه و یک‌هزار و ۱۲۳ دستگاه به ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر اختصاص داشته است که در مقایسه با سه ماه اول سال ۱۳۸۴، تعداد ساختمان‌های یک طبقه ۶/۲۴درصد، سه طبقه ۲/۳۵درصد، چهار طبقه ۱/۲۴درصد و پنج طبقه و بیشتر ۶/۸درصد افزایش و ساختمان‌های دو طبقه ۳/۵درصد کاهش نشان می‌دهد.