مجری طرح‌های ساخت‌ آزادراه‌ها گفت: به‌رغم امیدهایی که به تازگی برای سرعت گرفتن عملیات احداث آزادراه تهران- شمال به وجود آمده است، یکی از مشکلات بزرگ در منطقه چهار این آزادراه مساله تملک اراضی است. محمد منتظری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه طرف چینی حتی پس از اعلام آمادگی برای سپردن ضمانتنامه به بانک تجارت هنوز برای این کار اقدام نکرده است، اظهار داشت: دلیل تاخیر چینی‌ها این است که به‌رغم چراغ سبز وزارت خارجه و بازرگانی این کشور هنوز وزارت دارایی آنها نظر مثبت خود را در این رابطه اعلام نکرده است.

وی تاکید کرد: سفیر چین در ایران به شدت در حال پیگیری این موضوع است.

مجری طرح‌های ساخت‌ آزادراه‌ها با اشاره به جلسه‌ای که در همین هفته با حضور وزیر راه و ترابری در خصوص بررسی مسائل و مشکلات احداث آزادراه تهران- شمال برگزار شد، خاطرنشان کرد: در این جلسه دو پیشنهاد مبنی بر افزایش سقف اعتبارات در متمم به ۳۰‌میلیارد تومان و نیز اجازه انتشار ۳۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت مطرح شد که در صورتی که مورد قبول واقع شده و اعتبارات به آزادراه تخصیص یابد، تحولی در روند ساخت این آزادراه ایجاد خواهد شد.

وی افزود: در‌حال‌حاضر پیمانکاران در منطقه چهار آزادراه نسبت به گذشته بسیار فعال‌تر شده‌اند و تنها مشکلی که در این منطقه وجود دارد، مساله تملک اراضی است.

منتظری با بیان اینکه طول تونل البرز ۶هزار و ۲۰۰‌متر است، گفت: عملیات حفاری این تونل تا‌کنون از نیمه گذشته است و انتظار می‌رود با استقرار چینی‌ها و شروع به فعالیت توسط آنها، به علت اینکه علاوه بر احداث آزادراه حدود ۳‌هزار متر تونل نیز باید ساخته شود، عملیات ساخت آزادراه حداقل سه سال دیگر به طول بیانجامد.