گروه مسکن- شهرک اکباتان هنوز هم به عنوان یکی از بهترین شهرک‌ها به لحاظ کیفیت و مدل ساخت و ساز مطرح است.
اکباتان بزرگ‌ترین پروژه ساختمانی با سرمایه‌گذاری خارجی بود که برای اولین بار در ایران با هدف کنترل بافت جمعیتی تهران و انتقال سرریز جمعیتی ناشی از ورود شهر به دوران مدرنیته و اسکان گسترده کارمندان دولتی، ساخت آن آغاز شد.

به کارگیری نخستین مورد از تکنولوژی ساخت بتنی و از جمله تکنولوژی قالب‌های جهنده و فراهم آوردن زمینه انتقال تکنولوژی به شرکت‌های پیمانکاری ایرانی در زمینه ساخت و ساز و همچنین نخستین تجربه شهرسازی کامل در حاشیه تهران با اختصاص تمام فضاهای شهری از ویژگی‌های بارزی بود که در ساخت اکباتان دخیل بودند.
در این شهرک برای اولین بار تجربه معماری درون واحدی از طریق پولیش‌زنی سیمان به جای روش متداول زیرسازی برپایه گچ به کار گرفته شد.
بر این اساس اکباتان به عنوان یک شهرک شاخص در سه فاز و تیپ‌های مختلف ساخته شد که البته فاز یک این شهرک، متمایز از دو فاز دیگر آن است.
وجود مراکز خرید در اکباتان به ویژه فاز یک شرایطی را فراهم کرده که ساکنان صدهزار نفری این شهرک نیاز چندانی برای تهیه مایحتاج خود حتی در زمینه لوازم لوکس به خارج از آن نداشته و این خود از دیگر ویژگی‌های بسیار مهم اکباتان است.
به گفته ساکنان اکباتان این شهرک تنها از کمبود فضاهای تفریحی رنج می‌برد. سال‌ها پیش کلنگ احداث یک مجموعه فرهنگی، ورزشی در قالب فرهنگسرای اکباتان به زمین زده شد که همچنان به نتیجه نرسیده است.