معاون امور مسکن بنیاد مسکن گفت: عملیات طرح احداث پنج‌هزار واحد مسکونی اجاره‌ای از دو ماه دیگر در برخی از استان‌های کشور آغاز می‌شود. جواد حق‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: یکی از طرح‌هایی که وزارت مسکن و شهرسازی در سال‌جاری و برای برنامه چهارم پیش‌بینی کرده، احداث واحدهای مسکونی اجاره‌ای به معنای واقعی است، بنابراین برنامه وزارت مسکن و شهرسازی در این طرح این‌گونه خواهد بود که بخش خصوصی و بخش‌های عمومی واحدهای مسکونی را احداث و آن را به مدت پنج‌سال به متقاضیان اجاره دهند. وی ادامه داد: عملیات طرح احداث پنج‌هزار واحد مسکونی اجاره‌ای به معنای واقعی در برخی از استان‌ها مثل هرمزگان، فارس و آذربایجان‌شرقی در مرحله معرفی زمین و تهیه طرح قرار دارد و قرار است تا دو‌ماه دیگر با دریافت پروانه ساختمانی عملیات احداث آغاز شود.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه احداث پنج‌هزار واحد مسکونی اجاره‌ای توسط بنیاد مسکن برای وزیر مسکن و شهرسازی ارسال شده است، تاکید کرد: وزارت مسکن و شهرسازی برای احداث هر واحد مسکونی اجاره‌ای ۱۳میلیون و ۵۵۰‌هزار تومان تسهیلات ارائه خواهد کرد. حق‌‌شناس خاطر‌نشان کرد: برای احداث پنج‌هزار واحد مسکونی اجاره‌ای در کشور قرارداد و توافقات صورت گرفته میان سرمایه‌گذاران با وزارت مسکن و شهرسازی این‌گونه خواهد بود که این وزارتخانه به تامین زمین به اضافه تامین تسهیلات دارای یارانه اقدام خواهد کرد و مابقی موارد و هزینه‌ها برعهده سرمایه‌گذار و آورنده سرمایه خواهد بود.

وی ادامه داد: واحد‌های مسکونی مزبور طبق برنامه چهارم به طور متوسط ۷۵متر مربع خواهد بود چرا که براساس قانون برنامه چهارم وزارت مسکن و شهرسازی به دنبال کاهش زیربنای واحد‌های مسکونی احداث شده است.

به گفته وی، برای برخی از پروژه‌ها طرح تهیه شده است و معمولا پس از تهیه طرح، ساخت و اتمام پروژه ۱۸ ماه به طول می‌انجامد. معاونت امور مسکن بنیاد مسکن گفت: سازندگان بخش خصوصی و یا عمومی می‌توانند با مراجعه به وزارت مسکن و شهرسازی متقاضی احداث ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ واحد مسکونی اجاره‌ای و یا بیشتر باشند، بنابراین سازنده این واحدهای مسکونی می‌توانند پس از احداث و گذشت ۵ سال از مدت اجاره، این واحدهای مسکونی را فروخته و یا باز هم در حالت اجاره‌ای نگه دارند.

حق‌شناس در‌خصوص ساخت واحدهای مسکونی اجاره‌ای در تهران گفت: برای ساخت واحد‌های مسکونی اجاره‌ای در استان تهران هنوز زمینی از سوی وزارت مسکن و شهرسازی مکان‌یابی نشده است، اما به هر حال به نظر می‌رسد که زمین‌هایی که قرار است در تهران برای این منظور در نظر گرفته شوند در شهرهای جدید و بافت‌های فرسوده باشد.