براساس آمار بانک مرکزی با رونق گرفتن ساخت و ساز مسکن درمناطق شهری کشور، ‌صدور پروانه ساختمانی در سه ماه اول سال ۸۵ نسبت به سال قبل ۵/۶‌درصد افزایش یافت. به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، بانک مرکزی ایران اعلام کرد: در سه ماه نخست سال جاری تعداد ۳۶‌هزار و ۶۲۱ فقره پروانه ساختمانی در مناطق شهری کشور صادر شده که نسبت به سه ماه اول سال قبل ۵/۶‌درصد افزایش داشته است.‌

مطابق آمار بانک مرکزی ایران،‌ تعداد کل واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادره حدود ۹۷هزار دستگاه است و از کل ساختمان‌هایی که برای احداث آنها پروانه صادر شده، ‌۴/۲۲‌درصد یک طبقه، ‌۴/۳۴‌درصد دو طبقه، ۲/۲۰‌درصد سه طبقه، ۱۳‌درصد چهار طبقه و ۱۰‌درصد پنج طبقه و یا بیشتر بوده است.

بنابراین گزارش با وجود افزایش تعداد پروانه‌های ساختمانی، سطح کل و نیز متوسط سطح زیربنای ساختمان‌ها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

همچنین سطح کل زیر بنای ساختمان‌هایی که در سه ماه اول امسال برای آنها پروانه ساخت صادر شده ۱/۱۵میلیون مترمربع بود که نسبت به سه ماه اول سال ۸۴،‌ دو‌درصد کاهش یافته و همچنین متوسط سطح کل زیربنای این ساختمان‌ها ۴۱۲مترمربع است که ۹/۷‌درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که ۳/۸‌درصد از پروانه‌های صادره به تهران، ‌۵/۲۵‌درصد به شهرهای بزرگ و ۲/۶۶‌درصد به سایر مناطق شهری کشور اختصاص داشته است.