به گزارش «ایسنا»، عبدالله متولی با تاکید بر تاثیر کاتالیست در بهبود عملکرد خودروها گفت: کاتالیست ۹۰‌درصد از گازهای سمی را بی‌‌‌اثر می‌‌‌کند، چنانچه به عنوان نمونه هیدروکربن‌‌‌های نسوخته که از موتور خارج می‌‌‌شوند را تبدیل به آب و دی‌‌‌اکسید کربن می‌‌‌کند یا اکسیدهای ازُت را به گاز ازُت تبدیل می‌‌‌کند که این موارد در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است. وی کارآیی کاتالیست‌‌‌های تولید داخل را تا مسافت ۸۰‌هزار کیلومتر موثر دانست و افزود: بعد از طی این مسافت‌‌‌، کاتالیست‌‌‌ها عملا کارآیی خود را از دست می‌‌‌دهند و در این صورت میزان آلایندگی خودرو تا پنج برابر افزایش می‌‌‌یابد. این نکته بسیار مهمی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. متولی ادامه داد: خودروهایی که ۴ سال از عمرشان می‌‌‌گذرد حتما باید گواهی معاینه فنی را دریافت کنند؛ اما نکته اینجاست که شاید یک خودرو به واسطه عملکردش طی یک سال این ۸۰‌هزار کیلومتر را طی کند. بنابراین این خودرو حتما باید اقدام به تعویض کاتالیست کند، چون در غیر‌ این صورت با تولید حجم زیاد گازهای سمی خطرناک، می‌تواند موجب آلودگی هوا شود.

مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور درباره استفاده غیرمجاز برخی افراد از کاتالیست اجاره‌‌‌ای گفت: رانندگان باید بدانند که با استفاده از اکیپ‌‌‌های فنی سیار و دستگاه آنالیز، گاز خروجی خودروها به هنگام تردد در کنار جاده کنترل و به لحاظ فنی سنجش آنها انجام می‌شود؛ بنابراین اگر در جریان پیگیری‌‌‌ها به مواردی برسیم که افرادی به قصد فریب مراکز فنی، اقدام به نصب کاتالیست یا قطعات اجاره‌‌‌ای کرده‌‌‌اند، بی‌‌‌تردید با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد و پرونده مالکان چنین خودروهایی به دادگستری و مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

به گفته وی، استفاده غیر‌مجاز از کاتالیست اجاره‌‌‌ای از سوی مراکز معاینه فنی قابل شناسایی نیست، اما اکیپ‌‌‌های سیار می‌توانند این خودروها را شناسایی کنند.

آن‌‌‌گونه که متولی خبر داده، از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵۲‌درصد از مردودی خودروهای کشور در تست معاینه فنی، به دلیل آلایندگی خودرو بوده است.

به گزارش «ایسنا»، قانون هوای پاک که از سال ۹۶ برای کاهش آلودگی هوا به تصویب رسیده است، در ۳۴ ماده به راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و وظایف دستگاه‌ها و نهادها برای کاهش فعالیت‌های آلاینده‌‌‌های هوا می‌‌‌پردازد. یکی از این موضوعاتی که در این قانون به آن اشاره شده «خودروهای فرسوده» است. براساس آیین‌‌‌نامه ماده ۸ این قانون با توجه به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع وسایل نقلیه با گذشت زمان در اثر استهلاک و پوسیدگی اجزا و بدنه، شاخص سن مرز فرسودگی به جای سن فرسودگی تعیین شده و خودروهای مشمول ملزم به افزایش دفعات سالانه معاینه فنی و افزایش هزینه‌‌‌های تردد هستند.

برای اجرای این قانون از جمله آیین‌‌‌نامه ماده ۸ آن، چالش‌های زیادی وجود دارد. یکی از این چالش‌ها مساله کاتالیست در خودروهاست. استفاده از کاتالیست در خودروها یکی از راه‌‌‌های کنترل انتشار آلاینده‌‌‌های گازی از منابع متحرک آلودگی هواست و با این حال گروهی از شهروندان درصدد دور زدن ضوابط بوده و در زمان فرسودگی این قطعه، از کاتالیست اجاره‌‌‌ای برای اخذ معاینه فنی استفاده می‌‌‌کنند.

در شرایطی که بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ۳۲‌درصد از کل وسایل نقلیه در کشور فرسوده بوده و در تهران نیز ۶‌‌‌‌‌‌هزار دستگاه اتوبوس شخصی و دولتی با میانگین سنی ۱۳ سال در حال تردد هستند، کنترل استفاده از کاتالیست سالم در این خودروها اهمیت مضاعفی دارد.