نشریه اقتصادی «مید» ارزش پروژه‌های عمرانی کشورهای خاورمیانه را تا پایان ماه جولای ۲۰۰۶، ۱/۱تریلیون دلار و ارزش پروژه‌های عمرانی ایران را ۵/۹۸میلیارد دلار اعلام کرد. به گزارش مهر، پروژه‌های عمرانی در ایران در ماه جولای گذشته به ۵/۹۸میلیارد دلار رسید که نسبت به ۹۷میلیارد دلار ماه ژوئن، ۵/۱درصد رشد و نسبت به ۹/۴میلیارد دلار مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰درصد رشد نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، ارزش کل پروژه‌های عمرانی کشورهای خاورمیانه یک‌تریلیون و ۱۳۰میلیارد دلار است که نسبت به رقم ۴۸۴میلیارد دلاری سال گذشته ۱۳۳درصد رشد یافته است.

بیشترین پروژه‌های عمرانی در منطقه به کشور امارات با ۳۴۵میلیارد دلار تعلق دارد و پس از آن کویت با ۲۱۲میلیارد دلار، قطر با ۱۲۱میلیارد دلار، ایران با ۹۸میلیارد دلار، عمان با ۳۱میلیارد دلار،‌ بحرین با ۲۹میلیارد دلار، عراق با ۲۸میلیارد دلار و عربستان با ۲۵میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

براساس این گزارش، رشد فراوان درآمدهای نفتی، دست دولت‌های عربی را در توسعه طرح‌های عمرانی و ساخت‌وساز باز گذاشته است. کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس هم‌اکنون مجموعا یک‌تریلیون دلار پروژه‌های بزرگ عمرانی، نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و آبی در دست اجرا دارند، حال آنکه این رقم ۱۸ماه پیش فقط ۲۷۷میلیارد دلار بود.

مجموع صادرات اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در سال ۲۰۰۶ حدود ۵۰۰میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۷ حدود ۵۴۰میلیارد دلار برآورد می‌شود که از مجموع صادرات برزیل، لهستان، ‌ترکیه و هند بیشتر خواهد بود.