این گزارش حاکی است، تعداد ۱۵هزار واحد از واحدهای باقی‌مانده مسکن ‌مهر به شکل خودمالک، ۷هزار واحد دارای مشکل حقوقی، ۶۶هزار واحد فاقد متقاضی و با پیشرفت زیر ۳۰درصد، ۱۴هزار واحد تسویه نقدی‌شده و ۴۱هزار واحد نیز در دست اجراست.

از سوی دیگر، آمارهای ارائه‌شده در خصوص روند پیشرفت مسکن ملی نشان می‌دهد که هنوز بیش از ۵۰درصد متقاضیان واجد شرایط آورده اولیه این پروژه را واریز نکرده‌‌‌اند.

بر اساس گزارش «ایسنا» با وجود آنکه ۵۳۴هزار واحد اقدام ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده و بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی این تعداد دارای پیشرفت فیزیکی هستند، ۲۳۷هزار نفر برای این خانه‌‌‌ها پول واریز کرده‌‌‌اند که نشان می‌دهد ۵۶درصد متقاضیان پرداختی نداشته‌‌‌اند. احتمالا برخی طرح‌‌‌های مربوط به دستگاه‌‌‌های دولتی با کمک تسهیلات بانکی به مراحل اولیه ساخت رسیده است.

بر اساس آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی ارائه داده است، واحدهای شروع‌شده و دارای عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۳۷هزار و ۷۹۸واحد، شرکت عمران شهرهای جدید ۱۳۵هزار و ۴۷۹واحد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۶۵هزار و ۸۵واحد، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ۷۲هزار واحد، سازمان ملی زمین و مسکن (ادارات کل راه و شهرسازی) ۱۳۴هزار و ۹۲۷واحد، شرکت بازآفرینی شهری ایران ۸۰هزار واحد و وزارت آموزش و پرورش ۹هزار و ۲۰۴واحد و مجموع واحدهای طرح اقدام ملی مسکن که عملیات اجرایی آنها آغاز شده، ۵۳۴هزار و ۴۸۴ واحد است.

از طرف دیگر، تا اواخر شهریورماه تعداد افتتاح حساب طرح اقدام ملی مسکن در بانک مسکن ۲۳۷هزار و ۲۷۲ فقره بوده است. میزان واریز وجوه مبالغ ۹هزار و ۳۸۶میلیارد تومان است که از این میزان ۳هزار و ۶۵۴میلیارد تومان برای احداث پروژه‌‌‌های طرح اقدام ملی مسکن به حساب سازندگان واریز شده است. با این حساب تعداد کسانی که تاکنون برای واحدهای طرح اقدام ملی مسکن پول واریز کرده‌‌‌اند، ۲۳۷ هزار نفر هستند که نشان می‌دهد ۵۶درصد متقاضیان واحدهای در دست ساخت، پرداختی نداشته‌‌‌اند. این در حالی است که بیش از دو سال (۲۶ماه) از آغاز رسمی اجرای پروژه مسکن ملی می‌‌‌گذرد. البته احتمالا برخی طرح‌‌‌ها که مربوط به دستگاه‌‌‌های دولتی هستن، با کمک تسهیلات بانکی به مراحل اولیه ساخت رسیده باشند؛ اما قطعا برای ادامه طرح باید متقاضیان، آورده خود را به‌‌‌موقع تکمیل کنند.

وزارت راه و شهرسازی نرخ پایه واحدهای اقدام ملی مسکن را حدود ۲میلیون و۸۰۰هزار تومان در هر مترمربع تعیین کرده؛ اما این نرخ مربوط به تابستان ۱۳۹۹ است و از آن زمان تاکنون مصالح ساختمانی دچار افزایش قیمت شده است. طبق برخی محاسبات در حال حاضر هزینه ساخت هر متر مسکن، بدون محاسبه قیمت زمین حدود حداقل ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هر مترمربع است.

تاکنون ۴۰ هزار و ۷۸ واحد مسکن ملی افتتاح شده که بنا بر اعلام مسوولان دولت، عمده واحدهایی که به بهره‌‌‌برداری رسیده‌اند از روش‌هایی همچون تعاونی‌‌‌سازی با دریافت وام اوراق، استفاده از تسهیلات ۹درصد بافت فرسوده و دریافت زمین بدون اتکا به منابع بانکی ساخته شده‌اند.

از ابتدا تسهیلات این طرح ۱۰۰میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد بود که به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق شاخص سازمان برنامه و بودجه در سه‌ماه دوم سال ۱۳۹۹ متری ۲میلیون و۸۰۰هزار تومان است که البته بر اساس آخرین محاسبات اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به ۳میلیون و۷۰۰ هزار تومان در هر مترمربع رسیده است.