به گزارش «ایسنا» و براساس این اعلام، ۳/ ۱۰ درصد از جمعیت تهران را سالمندان تشکیل می‌دهند به این معنا که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر، بالای ۶۰ سال (سالمند) در تهران زندگی می‌کنند.

این در حالی است که پیش از این مرکز آمار ایران در گزارشی به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: همزمان با کاهش نرخ باروری در ایران و رسیدن آن به زیر سطح استاندارد نرخ جانشینی، کشور عملا از سال ۱۴۰۰ وارد فاز اول کهنسالی شده است.

ورود به فاز سالمندی در حالی از سال ۱۴۰۰ و همزمان با عبور سهم جمعیت سالمند (بیش از ۶۰ سال) از ۱۰ درصد کل جمعیت آغاز شده است که پیش‌بینی‌ها حاکی است تغییرات فاز جمعیتی در ایران در سال‌های پیش‌رو به سمت فازهای بعدی سالمندی ادامه خواهد داشت. این موضوع نه تنها ساختارهای مختلف اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد بلکه جنس تقاضای مسکن را در سال‌ها و دهه‌های آتی نیز تغییر می‌دهد.

براساس اطلاعات درج شده در این گزارش، که ۲۳ مرداد امسال با عنوان «ورود جمعیت به فاز پیری» منتشر شد، هم‌اکنون بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور با عبور از سن ۶۰ سالگی در دوره سالمندی قرار گرفته‌اند. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده درباره تحولات جمعیتی و روند تغییرات جمعیت در گروه‌های سنی مختلف، با عبور سهم سالمندان از ۱۰ درصد در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود بیش از ۸ میلیون نفر از جمعیت ایران تا پایان سال جاری از فاز سالمندی عبور کرده و در این گروه سنی (گروه سنی بیش از ۶۰ سال) قرار بگیرند.

کارشناسان در بررسی تحولات جمعیتی در ارتباط با وضعیت سالخوردگی در ایران ضمن هشدار درباره پیامدهای پیری جمعیت در سال‌های آینده و با بیان اینکه ایران هم‌اکنون در فاز اول سالمندی قرار گرفته است، این تحولات مربوط به ساختار هرم سنی و جمعیتی را یکی از عوامل موثر در تدوین سیاست‌های مسکن از هم‌اکنون با نگاهی به آینده می‌دانند.

کارشناسان جمعیتی معتقدند فاز اول سالمندی در ایران آغاز شده است. مطابق با تعاریف و استانداردهای جمعیتی، هم‌اکنون سه فاز سالمندی جمعیت وجود دارد. فاز اول سالمندی زمانی آغاز می‌شود که بیش از ۷ درصد جمعیت کشور سالمند باشند. با عبور سهم سالمندان از ۱۴ درصد کل جمعیت کشور، فاز دوم سالمندی آغاز می‌شود. مطابق با پیش‌بینی‌های به عمل آمده از سوی مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۱۰، با عبور سهم جمعیت سالمند کشور از ۱۴ درصد فاز دوم سالمندی در کشور آغاز می‌شود.

در سال ۱۴۲۰ نیز مطابق با برآوردهای به عمل آمده، کشور به مرز سالمندی مفرط جمعیتی می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود در این سال حدود ۱۹ درصد از جمعیت کشور در گروه سنی سالمندی قرار داشته باشند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۳۰ جمعیت سالمند کشور ۲۶ درصد از کل جمعیت را به خود اختصاص خواهند داد و عملا در این سال کشور در دوره سالمندی مفرط قرار خواهد گرفت. با عبور سهم سالمندان از کل جمعیت کشور از مرز ۲۰ درصد، فاز سوم سالمندی که در حکم سالمندی مفرط جمعیتی است آغاز می‌شود. در واقع در حالی کشور در فاز اول سالمندی قرار گرفته است و زنگ خطر ورود کشور به فاز کهنسالی به صدا درآمده است که در پایان دهه پیش‌رو جمعیت کشور در فاز دوم سالمندی و در پایان دهه بعدی در فاز «سالمندی مفرط» (سهم نزدیک به ۲۰درصدی) قرار خواهد گرفت.

آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد سهم گروه سالخورده‌ها از جمعیت کل کشور در نیمه دهه ۸۰ یعنی در سال ۸۵ (براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن) معادل ۲/ ۵ درصد یعنی یک‌دوم سهم فعلی سالخورده‌ها از جمعیت بوده است. این سهم در سال ۹۰ به ۷/ ۵ درصد، در سال ۹۵ به ۱/ ۶درصد و در سال ۹۸ به ۴/ ۶ درصد رسید. هم‌اکنون نیز براساس برآوردها این سهم از ۱۰ درصد عبور کرده است.