متن جوابیه به این شرح است: «متاسفانه شاهد آن بوده‌ایم که در مطلب «پول‌های «طرح‌ترافیک» کجاست؟» نویسنده هیچ‌گونه اشرافیتی نسبت به نحوه ثبت‌نام طرح ترافیک در سامانه تهران من نداشته است و ذکر نمونه‌ها و مباحث مطرح شده در نوشته ایشان گواهی بر این است که نه تنها این مطلب با واقعیات عینی منطبق نیست بلکه بدون هرگونه جست‌وجوگری نوشته شده. در تایید این گفته مصداق‌هایی در ادامه آمده است. نویسنده در حالی مدعی سلب امکان رزرو طرح ترافیک از شهروندان تهرانی شده است که نه‌تنها هیچ‌گونه امکان رزرو از شهروندان سلب نشده است بلکه سامانه تهران من تاکنون، در هیچ زمانی در حوزه رزرو دچار نقص فنی نبوده است.

شهروندان محترم تهرانی می‌توانند از ساعت ۱۴ بعدازظهر روز چهارشنبه هر هفته، برای هفته بعد، اقدام به رزرو طرح ترافیک کنند، همچنین در صورت تکمیل نشدن سقف مجوزهای ورود به طرح، امکان رزرو برای روز جاری تا ساعت ۲۴ هم فراهم است.

متاسفانه حتی مبالغ درج شده در این مطلب به‌طور کامل اشتباه است، چرا که با یک تحقیق ساده می‌توان پی برد که رزرو روزانه برای خودروی دارای معاینه فنی ۶۳ هزار تومان و برای خودروی دارای معاینه فنی برتر ۴۶ هزار تومان است که این رقم به اشتباه درج شده است.

در اهمیت اطلاع‌رسانی هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد اما جای گلایه بسیار است که شناخته‌شده‌ترین موارد درباره نحوه رزرو طرح ترافیک هم به غلط درج شده است چرا که خودروهایی که طی صبح و قبل از شروع ساعت طرح ترافیک وارد منطقه شده و بعد از ساعت ۱۴:۳۰  یک خروج از منطقه طرح ترافیک داشته‌اند، در ساعت مجاز تردد کرده‌اند و نه تنها نیاز به رزرو ندارند، بلکه هیچ مبلغی جهت عوارض از آنها کسر نمی‌شود. باید خاطرنشان کرد تنها اشخاصی موظف به رزرو در سایت تهران من هستند که از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۶ بعدازظهر قصد ورود به طرح را داشته باشند. از این رو کلیه اعداد و محاسبات مطروحه در ابتدای این مطلب، اشتباه محض است.

در رابطه با طرح یک نمونه، مبنی بر اینکه «از ابتدای شهریورماه تاکنون، مبالغ پیش‌پرداخت برای رزروهای روزانه، مورد محاسبه سامانه قرار نگرفته و در نتیجه، مابه‌التفاوت مبالغ، به حساب فرد استفاده‌کننده مجوز برنگشته است» باید به استحضار خوانندگان این روزنامه رساند که حداکثر فاصله زمانی جهت محاسبه و واریز مابه‌التفاوت به حساب شهروندان، یک هفته است که این روند، ناشی از عملیات برداشت پلاک توسط دوربین پلاک‌خوان، بررسی صحت پلاک‌ها و عملیات محاسبه عوارض و برداشت از حساب شهروندان بوده و از نظر قانون و ناظران بر اجرای قانون، مورد قبول است.

تمامی عملیات سایت از ساعت ۱۲ شب روز تردد شروع می‌شود و به علت حجم بالای عملیات، زمان‌بر است که در این راستا تلاش‌هایی برای کاهش زمان در حال انجام است. گفتنی است رزرو استفاده از طرح ترافیک، نه تنها نیاز به مراجعه روزانه ندارد بلکه از ابتدای هفته قبل، می‌توان در یک نوبت برای تمامی روزهای هفته بعد، اقدام به رزرو کرد.  دغدغه نویسنده از درج این مطلب جای پرسش دارد چرا که بدیهی‌ترین موارد نیز، به غلط درج شده به‌طوری که باید تاکید کرد تمام عملیات رزرو و ثبت‌نام در سامانه تهران من به شکل آنلاین و غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن و سایت تهران من انجام می‌شود که در کلیه ساعات شبانه‌روز در دسترس شهروندان است و هیچ‌کاری در این وسعت به صورت دستی قابل انجام نیست. قابل ذکر است تمامی موارد فوق در سامانه تهران من و در بخش پرسش‌های متداول ذکر شده و نویسنده محترم با یک‌بار مراجعه به این بخش و مطالعه موارد مندرج در آن می‌توانست به پاسخ پرسش‌های خود دست یابد.

در پایان باید به یادآوری این نکته پرداخت که شهرداری تهران همواره یکی از شاکیان مخدوش کردن پلاک خودروها بوده و از نهادهای ذی‌ربط تقاضای رسیدگی داشته است.»

   توضیح «دنیای اقتصاد»

جواب این سوال چیست: «پول‌های طرح ترافیک کجاست؟»

«دنیای اقتصاد» در گزارش خود که به انعکاس گلایه شهروندان درباره «شیوه صدور مجوز روزانه طرح ترافیک» پرداخته بود، یک سوال کلیدی و مشخص را مطرح کرد: «پول‌های طرح ترافیک کجاست؟»

این پرسش از آنجا مطرح است که طبق آنچه در متن جوابیه نیز آمده است، چند روز زمان می‌برد تا محاسبه لازم از سوی سامانه «تهران من» برای تعیین مبلغ دقیق عوارض روزانه طرح ترافیک صورت بگیرد و پس از آن است که مبلغ مابه‌التفاوت رزرو تا عوارض، به حساب شهروند پرداخت شود. بنابراین، سوال مشخص آن است که پول‌هایی که روزانه از سوی هزاران شهروند در قالب رزرو طرح ترافیک واریز می‌شود -و چند روز بعد، اضافه آن عودت داده می‌شود- در چه حسابی نگهداری می‌شود؟ جواب این پرسش، هنوز داده نشده است.

شهرداری تهران در این جوابیه، به نوعی ضعف در سیستم طرح ترافیک را که قرار بود کاملا مکانیزه و هوشمند باشد تایید می‌کند چرا که علت همین فاصله زمانی را «عملیات برداشت پلاک توسط دوربین‌های پلاک‌خوان و مراحل بعدی» ذکر می‌کند.

برای شهروندان، دلایلی که منجر به تاخیر در محاسبه دقیق عوارض می‌شود اصلا اهمیت ندارد بلکه آنچه توقع بجا از مدیریت شهری است، «تاخیر صفر در هر نوع خدمات‌رسانی به شهر و شهروندان» است به ویژه خدمتی که برای آن، به صورت روزانه، هزینه مشخصی لازم است پرداخت شود.

در گزارش «دنیای اقتصاد» از سلب شدن امکان رزرو طرح ترافیک به‌واسطه همین تاخیر در بازگشت مبالغ مابه‌التفاوت، صحبت شده است که متاسفانه نویسنده جوابیه، این چالش را آن‌طور که باید تشخیص نداده است.

منظور از بروز چالش، «توان مالی محدود دسته‌ای از شهروندان» است. اگر محاسبه عوارض روزانه، به صورت متعارف و طبیعی، در حداکثر همان روز استفاده از مجوز صورت بگیرد و مبلغ اضافه عودت داده شود، شهروندان قادر خواهند بود با همان مبلغ بازگشتی برای روز بعد، مجوز روزانه را رزرو کند. اما تاخیر، این امکان (به لحاظ بودجه روزانه در اختیار شهروندان که برای دریافت طرح ترافیک، قابل تخصیص است) را سلب می‌کند.

قسمت‌های مختلف شهرداری تهران در این روزها تلاش می‌کنند کارنامه قابل قبول از خود ارائه کنند و شاید برای برخی از بخش‌های مدیریت شهری «نقد سازنده» جالب نباشد. اما آنچه می‌تواند جایگاه شهرداری را در افکار عمومی تقویت کند و اسباب مشارکت عمومی (هم‌افزایی) برای توسعه مطلوب شهر را فراهم بیاورد، «توجه تک تک کارکنان شهرداری از مدیران تا دیگر افراد مسوول، به دغدغه‌ها، گلایه‌ها و مطالبات شهروندان است».  در موضوع بسیار پیش پاافتاده «طرح ترافیک» که اقشار مختلف جامعه شهری تهران و حتی حومه‌نشین‌ها با آن سر و کار دارند، نمی‌شود موضوعی را به غلط، مورد نقد قرار داد یا به اشتباه، اشکالات آن را انکار کرد.  قضاوت عمومی درباره چنین خدمت شهری کاملا عمومی و مورد استفاده غالب شهروندان، ساده‌تر از تصورات برخی مدیران شهر است. به امید آنکه، سامانه «تهران من» در ادامه مسیر فعالیتش، از اشکالات و نارسایی‌های موجود، نجات پیدا کند.