به گزارش «‌ایسنا» کامران عبدولی درباره میزان آمادگی تهران در برابر حوادث و راهکاری برای افزایش آن اظهار کرد: در شهر تهران چند مشکل اصلی وجود دارد که حوادث برای ما ملموس نیستند و همین باعث می‌شود از آن غافل باشیم و توجه جدی به آن نداشته باشیم؛ در حالی که در صورت وقوع حادثه خسارات آن جبران‌ناپذیر است. وی ادامه داد: به عنوان مثال ما این تصور را داریم که ابتلا به ویروس کرونا در کمین ما است، اما درباره آتش‌سوزی یا سایر حوادث چنین تفکری نداریم و برای همین درباره پیشگیری از آن نیز اقدام چشمگیری انجام نمی‌دهیم. برای آمادگی بیشتر تهران در برابر حوادث نیاز است هم به مسوولان و هم به مردم بگوییم حریق و حادثه خبر نمی‌کند و برای همه اتفاق می‌افتد.

سرپرست معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران اظهار کرد: مبحث دیگر درباره آمادگی تهران در برابر حوادث، هزینه‌های آن است. هزینه‌های مرتبط با ایمنی در سبد هزینه‌ها نیست. به عنوان مثال اگر سراغ ریز محل هزینه شارژ ماهانه خانه‌های لوکس برویم، می‌بینیم که ایمنی در این میان جایگاهی ندارد. عبدولی ادامه داد: البته ممکن است بگوییم قیمت و هزینه سازگار نیست و با این اوضاع اقتصادی امکان رسیدگی به ایمنی وجود ندارد؛ اما ما واقعا پافشاری کردیم که قیمت تجهیزات ایمنی کاهش پیدا کند و لازمه این کاهش قیمت این بود که آزمایشگاه‌هایی فراهم باشد تا بتوانیم کالاهای ایرانی را بررسی کنیم.

وی افزود: طی سال‌های گذشته با مرکز تحقیقات و سازمان ملی استاندارد وارد مذاکره شدیم و تا ۹۵ درصد محقق شد که تجهیزاتی مثل سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و... در کشور تولید شود. قیمت‌های این کالاها تا حدود یک‌سوم کاهش پیدا کرد؛ اما همتی نیاز است که استفاده از تجهیزات ایمنی اهمیت بیشتری پیدا کند. عبدولی تاکید کرد: تهران برای آمادگی در برابر حوادث باید خانه به خانه آماده شود که برای آن به تجهیزات استاندارد با قیمت مناسب نیاز است. معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه باید به این سمت حرکت کنیم که حوادث کمتر اتفاق بیفتد، گفت: در این صورت هزینه‌های کشور هم کاهش پیدا می‌کند، چرا که اگر حوادث کمتر اتفاق بیفتد هزینه‌های آن نیز کمتر می‌شود. به عنوان مثال در پلاسکو چند نردبان آسیب دید و تامین جایگزین این تجهیزات هزینه سنگینی دارد.

وی ادامه داد: دو نوع خطر داخل ساختمان و خارج از ساختمان وجود دارد. شهروندان باید درباره رفع خطرات و حوادث خارج از ساختمان نیز مطالبه‌گری بیشتری داشته باشند. پیش‌تر شاهد حوادثی بودیم که در پارک‌ها رخ داده است. در این حوادث افراد بسیاری مقصر هستند، اما هر کسی که کاری را انجام می‌دهد مثل پیمانکار و...، باید پیش از انجام به فکر ایمنی آن باشد. عبدولی گفت: در واقع مردم حالا هم هزینه‌های ایمنی را پرداخت می‌کنند، فردی که پروانه ساخت یک ساختمان را می‌گیرد، همان ابتدا مبلغی تحت عنوان عوارض ایمنی پرداخت می‌کند. پس هزینه‌ای که سازنده از خریدار می‌گیرد شامل هزینه ایمنی نیز می‌شود. مردم باید ایمنی را از سازنده‌ها مطالبه کنند، اگر افراد ساختمان‌های نا‌ایمن را خریداری نکنند، دیگر کسی ساختمان نا‌ایمن نمی‌سازد. نیاز به مطالبه‌گری بیشتری داریم و باید حوادث بیش از پیش ملموس شود. باید این تصور ایجاد شود که ایمنی سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به نقش بیمه‌ها گفت: بیمه ساختمان‌ها را فاقد هر گونه ایمنی بیمه می‌کند. مگر بیمه تضمینی برای نجات افراد است؟ بیمه باید شرطی داشته باشد که پیش از بیمه کردن تاییدیه ایمنی درخواست کند. متاسفانه بیمه به دنبال بیزینس خود است. عبدولی همچنین درباره اینکه قوانین برای اجرای ایمنی الزام‌آور نیستند نیز گفت: در بسیاری از نقاط دنیا آتش‌نشانی می‌تواند ساختمان‌های نا‌ایمن را پلمب کند.اما ما الزام قانونی نداریم و با وجود اخطار دادن‌های بسیار به بعضی ساختمان‌ها می‌بینیم که ایمن‌سازی انجام نمی‌دهند.