به گزارش «ایلنا» حسین شهیدزاده افزود: طی فروردین امسال کیفیت هوا در پایتخت، دو روز در شرایط پاک، ۲۵ روز در شرایط قابل قبول و چهار روز به‌دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

وی درباره چرایی افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون و به‌تبع آن آلودگی هوا در فروردین امسال نسبت به سال گذشته تصریح کرد: ابتدا باید بدانیم که بررسی روند تغییرات میانگین ساعتی غلظت آلاینده  pm ۵/ ۲ و  pm ۱۰  در ۱۰ ایستگاه نواحی مختلف شهر تهران نشان‌دهنده افزایش غلظت ذرات معلق در فروردین سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ است. شهیدزاده افزود: کاهش بارش‌ها در فروردین امسال سبب کاهش رطوبت نسبی هوا شد. بر اساس اطلاعات موجود امسال در فروردین تنها یک روز رگبار پراکنده در شهر تهران داشتیم این درحالی است که در فروردین سال گذشته ۱۶ روز از هوای پایتخت بارانی گزارش شده بود.

وی در ادامه گفت: کمبود رطوبت نسبی (خشک بودن هوا) باعث رویش کمتر گیاهان در اراضی بالادست باد تهران شد که این خود سبب گسیل گرد و خاک از مناطق مستعد و افزایش قابل توجه غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و به‌تبع آن افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون شد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه متوسط سرعت وزش باد در روزهای فروردین سال ۱۴۰۰ بیش از متوسط سرعت آن در سال گذشته بود، اظهار کرد: این مساله نیز موجب تشدید ورود گرد و خاک به شهر تهران شد.

وی در پایان تصریح کرد: چون تقریبا در تمام روزهای فروردین امسال رطوبت نسبی به میزان قابل‌توجهی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کمتر شده و همزمان متوسط سرعت باد افزایش یافته بود، لذا می‌توان گفت رخداد همزمان دو پدیده وزش بادهای شدید و کاهش رطوبت نسبی ناشی از کاهش میزان بارش سبب آلودگی هوا در فروردین ماه امسال شد.