محبوبه ذاکری با تاکید براینکه یکی از این راهکارها ساماندهی و بازطراحی خیابان‌ها با رویکرد خیابان کامل است گفت: یکی از اقدامات معاونت تهیه دستورالعملی بود که براساس آن باید خیابان‌های مطلوب‌، کم‌عارضه‌ و کم‌هزینه‌تر برای بازطراحی شناسایی شود. این دستورالعمل پس از تهیه به همه مناطق شهرداری تهران ابلاغ شد و مبنای آغاز کار قرار گرفت. برای انتخاب خیابان‌ها، مناطق ۲۲گانه لیست‌های بلندتری را به معاونت اعلام کردند که این لیست‌ها در سه مرحله با استفاده از معیارهای دستورالعمل غربالگری شد تا از یک لیست ۱۰۰ تایی به یک لیست ۳۶تایی برای یک سال رسیدیم.

او افزود: پس از غربالگری مجدد، وارد جزئیات کار ۳۶ خیابان شدیم که اگر قرار بر اجرا باشد کدام خیابان‌ها پتانسیل بیشتری دارند. درنهایت لیست نهایی برابر با انتخاب ۲۲ خیابان شد. البته به این معنا نیست که در هر منطقه تهران یک خیابان بازطراحی و بهبود داده می‌شود.

به گفته ذاکری علاوه بر این، برنامه پنج‌ساله حمل‌ونقل تهران تکلیف کرده که هرسال تعدادی از خیابان‌ها به خیابان کامل تبدیل شوند.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران با تاکید بر اینکه رویکرد معاونت حمل‌ونقل صفر و یک نیست، توضیح داد: این‌گونه نیست که معاونت در ارزیابی یک خیابان اعلام کند این خیابان کامل نیست پس نمره صفر دریافت می‌کند و برای کامل شدن باید نمره آن به ۱۰۰ ارتقا یابد. درحال حاضر سیاست این است خیابان‌هایی که از لحاظ ترافیکی دردسر کمتر یا عرض بیشتری دارند، تغییر نمره و بهبود داده شوند.

او درباره فاز اجرایی توضیح داد: مطالعات فاز یک اقدامات ترافیکی و فاز ۲ نقشه‌برداری و همچنین نقشه اجرایی براساس فاز یک برمبنای دستورالعمل‌ها انجام شد. فاز سوم نیز مربوط به بررسی طرح‌ها در کمیته فنی و تخصصی مربوطه است. در جلسه شورای ترافیک تهران، ۱۰ خیابان به‌عنوان آغاز سریع اجرای کار معرفی شدند؛ چون اعتبار سریع‌تر به این ۱۰ خیابان تخصیص یافت زودتر وارد مرحله اجرایی شدند. این کار به مناطق ارجاع داده شده تا با تسری بیشتری کار ادامه یابد. البته یکی دو مورد بزرگ به معاونت فنی و عمرانی سازمان فنی و مهندسی واگذار شد.

ذاکری درباره نخستین خیابان کامل گفت: نخستین خیابان کامل (خیابان ایرانیت) در منطقه ۲۰ سال گذشته اجرا شد. این خیابان جدید و تازه‌ساخت بود برهمین مبنا امکان جانمایی همه مدها در آن وجود داشت.

یکی از اشکالات خیابان ایرانیت این است که کاربری‌ها به‌صورت کامل شکل نگرفته و جذابیت لازم برای یک خیابان وجود ندارد. البته زمانی‌که کاربری و نوع فعالیت‌ها تکمیل شود، خیابان ایرانیت هم می‌تواند یک خیابان کامل خوب محسوب شود.

به گفته وی، خیابان شهرداری(منطقه یک)، بلوار خوردین(منطقه ۲)، خیابان شهید دکتر آیت(منطقه ۴)، خیابان ولیعصر حدفاصل فاطمی و جمهوری اسلامی(مناطق ۶ و ۱۱)، خیابان امام خمینی(منطقه ۱۱)، خیابان سی متری نیروی هوایی(منطقه ۱۳)، بلوار دستواره(منطقه ۱۶)، بلوار معلم(منطقه ۱۸)، خیابان فدائیان اسلام(منطقه ۲۰) و بلوار شاهد

(منطقه ۲۱) ۱۰ محدوده‌ای هستند که برای اجرای طرح خیابان کامل معرفی شدند.