در این میان مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه بخش زیادی از ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون که آلودگی موثر در فصل سرد است، از خودروهای گازوئیلی و صنایعی که گازوئیل و مازوت می‌سوزانند وارد هوای شهر می‌شود، به خبرگزاری مهر گفت: به همین دلیل، لازم است در مورد اطمینان از صحت انجام معاینه فنی خودروهای سنگین و نیز استفاده از فیلتر مناسب در دودکش صنایع، نظارت بیشتری صورت گیرد.

رضا شهیدزاده اظهار کرد: نظارت بر انجام معاینه فنی خودروهای سنگین و نصب فیلتر مناسب دودکش صنایع از وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست محسوب می‌شوند.

اما محمد رستگاری معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران با توضیح این موضوع که واحدهای صنعتی در استان تهران که به‌عنوان منابع آلاینده از آنها یاد شده است، عمدتا در خارج از محدوده‌های شهری قرار دارند، گفت: اگر هم وارونگی هوا رخ دهد، تاثیر این واحدهای صنعتی روی شهرستان‌های تهران است که از بعد مسافتی و شکل قرارگیری در مسیر حرکت هوا قرار دارند.

وی افزود: بنابراین نمی‌توانیم بگوییم واحدهای صنعتی عامل اصلی آلودگی هوای تهران در فصول سرد هستند.

رستگاری با اشاره به اینکه علاوه بر شرط استان تهران، در حوزه شهرستان ری هم واحدهایی از صنایع مستقر هستند که پتانسیل آلایندگی را دارند، گفت ممکن است مناطق جنوبی را تحت تاثیر قرار دهند اما اینکه شرایط کل شهر ناشی از آلودگی فعالیت این صنایع باشد دور از ذهن است.

معاون محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه در داخل سطح شهر تهران خودروهای دیزلی توان آلایندگی‌شان بیش از دیگر خودروها است، تصریح کرد: ۹۰ درصد اتوبوس‌های شرکت واحد آلاینده هستند، بنابراین شهرداری موظف است با نصب فیلتر دوده روی آنها، از افزایش آلایندگی در سطح شهر تهران جلوگیری کند.

وی ادامه داد: نه تنها شهرداری از نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های شرکت واحد اقدامی نکرده است که از محیط‌زیست نیز درخواست کرده است، آنها را از نصب فیلتر دوده معاف کند که ما با این درخواست مخالفت کرده‌ایم.