وی ادامه داد: «در شرایطی که پاندمی اغلب سلامت عمومی و خدمات پشتیبانی را درگیر خود کرده است، جوامع برای محفوظ نگه داشتن اهالی محل خود و تداوم عملکرد آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند و با دولت‌های محلی و ملی در راستای حمایت از واکنش رسمی مشارکت دارند.» سازمان ملل متحد در این مطلب افزوده است: در چنین شرایطی همسایگان برای افراد بیمار و سالخوردگان خرید و آشپزی می‌کنند و شهروندان، کارکنان بخش سلامت و داوطلبان محلی و گروه‌های جان برکفی که از افراد آسیب‌پذیر سراسر جهان حمایت می‌کنند را تشویق می‌کنند. این جوامع همچنین دست در دست هم داده‌اند شبکه‌های کمک به خودشان را تشکیل داده‌اند، اپلیکیشن‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند تا به‌وسیله آنها افرادی که کمک ارائه می‌کنند به افراد نیازمند کمک‌رسانی کنند. گوترش در این رابطه افزود: «جوامع، مبتکر، پویا و بازدارنده شده‌اند.»

بر این اساس، دبیر کل سازمان ملل با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۵۰ حدود ۶۸ درصد جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی خواهند کرد، اما این نسبت در حال حاضر ۵۵ درصد است، افزود که اهمیت جوامع برای جهان به سرعت در حال شهری شدن رو به افزایش است. این موضوع برای پاسخگویی موثر به پاندمی و آماده شدن برای شیوع بیماری‌های مسری آینده از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی گفت: «بیایید به این شناسایی ارزش آنها احترام بگذاریم و جوامع را در قلب شهرهای آینده قرار دهیم.»

جوامع و راه‌حل‌های پایدار

میمونه مهد شریف، مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد نیز در پیامی جداگانه به مناسبت روز جهانی شهرها، خواستار ارتقای دانش و توانمندی‌های بالقوه جوامع شد. او گفت: «ما باید این واقعیت را تشخیص دهیم که جوامع باید در مرکز طراحی راه‌حل‌های درازمدت‌تر برای خودشان باشند و ما باید به حرف‌های آنها گوش فرا دهیم چون تجربیات عینی آنها به ما کمک خواهد کرد تا برای آینده پویایی و برابری را شکل دهیم.» رئیس اسکان بشر سازمان ملل متحد همچنین افزود: «ارزش قائل شدن برای جوامعمان نخستین گام مهم در راستای تغییرات دوران گذار مورد نیاز ما برای خروج هر چه بهتر از بحران و بازسازی هر چه سبزتر زندگی بشر است.»

روز جهانی شهرها که از سال ۲۰۱۳ از سوی شورای عمومی سازمان ملل متحد به این عنوان نام‌گذاری شد، بر اهمیت خدمات ابتدایی شهری به‌عنوان بنایی برای توسعه کلی اجتماعی و اقتصادی تاکید دارد. این روز همچنین با اهداف توسعه سازمان ملل متحد در ارتباط است که دربرگیرنده ۱۱ هدف برای تبدیل شهرها به اقامتگاه‌هایی جامع، ایمن، پویا و پایدار است.