به گزارش خبرگزاری مهر، پیروز حناچی در جمع خبرنگاران تاکید کرد وعده‌ای که درخصوص امکان خروج رایگان شهروندان از محدوده طرح ترافیک داده شده، همچنان پابرجاست و اگر خلاف این قاعده عمل شده باشد، اصلاح خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه در زمان لغو اجرای طرح ترافیک آمارها نشان می‌داد که استفاده از خودروی شخصی و سفرهای غیرضروری ۴۰ درصد افزایش داشته است، ابراز کرد: اما امروز با اجرای طرح ترافیک این مشکل مرتفع شده است. به گفته حناچی، بر اساس آمارهای موجود با توجه به شیوع کرونا، میزان استفاده از مترو کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت جابه‌جایی این مد حمل و نقلی است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، انتشار اخباری درخصوص اعتراض شهروندان درباره ثبت عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک برای آنها با وجود وعده امکان خروج رایگان، شهردار تهران را بر آن داشت تا با صدور دستور رسیدگی، به موضوع واکنش نشان دهد. اما به نظر می‌رسد این اعتراضات از دو سوء برداشت نشات گرفته که یکی از آنها در اطلاعیه روز گذشته معاونت حمل و نقل و ترافیک آمده است.

سوء برداشت نخست که برای گروهی از استفاده‌کنندگان از خودروی شخصی برای سفرهای روزانه در محدوده‌های ترافیکی رخ داده، نشات گرفته از بی‌اطلاعی درباره پیش‌شرط تردد رایگان در طرح ترافیک کرونایی است. برخی از شهروندان تصور می‌کنند که ساعت ورود آنها در استفاده از این امکان نقشی ندارد و صرف اینکه پس از ساعت ۱۴:۳۰ از محدوده طرح ترافیک خارج شوند، برای آنها عوارضی منظور نخواهد شد و مشمول تردد رایگان طرح ترافیک کرونایی می‌شوند، در حالی که چنین نیست. امکان خروج رایگان پس از ساعت ۱۴:۳۰ صرفا برای آن دسته از شهروندانی که پیش از ساعت ۸:۳۰ وارد محدوده شده باشند، میسر است و در غیر این صورت مشمول پرداخت عوارض روزانه ورود به محدوده‌های ترافیکی خواهند شد و متناسب با زمان‌های ورود و خروج، ارقام متفاوتی را باید پرداخت کنند. «دنیای اقتصاد» نیز پیش‌تر در گزارش‌هایی که به معرفی طرح ترافیک کرونایی پرداخته بود، این موضوع را تشریح کرده بود اما ظاهرا انتشار اخبار ناقص در فضای مجازی موجب سوء برداشت یک گروه از شهروندان شده است.

اما منشاء دوم اعتراضات به عوارض طرح ترافیک که طی روزهای اخیر در حساب‌های شهروندی منظور شده، مربوط به تغییر زمان اجرای این طرح است؛ موضوعی که روز گذشته در اطلاعیه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به آن اشاره شد. در این اطلاعیه آمده است: «پس از لغو اجرای محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، از ٢٣ فروردین امسال، شاهد افزایش قابل توجه تردد خودروهای شخصی و در نتیجه، تراکم ترافیک در هسته مرکزی شهر بودیم که سرانجام پس از حدود دو ماه عدم اجرای طرح ترافیک، به منظور مدیریت و کنترل ترافیک در محدوده مرکزی شهر، طرح ترافیک با تصویب در ستاد کرونا و شورای حمل و نقل ترافیک تهران، پس از دو بار به تعویق افتادن بالاخره از ١٧ خرداد سال جاری مجددا در تهران اجرا شد. با توجه به مصاحبه شهردار تهران، به منظور رفاه حال عموم شهروندان به ویژه کارمندان، ساعت اجرای طرح‌های مذکور از ۸ تا ۱۶ به ۸:۳۰ تا ۱۶ تغییر یافت که ورود و خروج به محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا با توجه به ساعت کار ادارات، مشمول پرداخت عوارض نشود. پیش از خرداد، زمان فعالیت ادارات از سوی دولت، ٧ تا ١٤ تعیین شده بود اما پس از ابلاغ مجدد توسط دولت، ساعت کار ادارات به ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ تغییر یافت. بر همین اساس، ساعت محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز از ۸ به ۸:۳۰ و خروج رایگان از ۱۴ به ۱۴:۳۰ (بازده زمانی ۶ ساعت در هر دو حالت) با هماهنگی اعضای شورای حمل و نقل و ترافیک تهران تغییر و در نظر گرفته شد.»

در واقع از آنجا که از ابتدا در اطلاع‌رسانی‌های اولیه درباره اجرای طرح ترافیک کرونایی، زمان اجرای این طرح بین ساعت ۸ تا ۱۶ اعلام و خروج رایگان پس از ساعت ۱۴ برای کسانی که پیش از ساعت ۸ وارد محدوده شده باشند، میسر شده بود، برخی از شهروندان با وجود انتشار اطلاعیه‌های بعدی ناظر بر تغییر این زمان با توجه به تغییر ساعت کار کارمندان توسط دولت، از ماجرا بی‌خبر بودند و همچنان انتظار داشتند خروج آنها از محدوده طرح ترافیک پس از ساعت ۱۴ مشمول دریافت عوارض نشود.