او ادامه می‌ دهد: «این تحولات ساختاری، که بخش حمل‌ونقل را نیز شامل می‌شود، اگر با سیاست‌گذاری‌های مناسب همراه باشد ظرفیت ایجاد مشاغل خوب و حمایت از کارگران و خانواده‌ها را دارد.»

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، براساس خبری که در تارنمای «سازمان ملل‌متحد» منتشر شده، این گزارش با عنوان «مشاغل در حمل‌ونقل سبز و سالم: ایجاد تغییر سبز» محصول مشترک «سازمان بین‌المللی نیروی‌کار» و «کمیسیون اقتصادی ملل‌متحد برای اروپا» است. در این گزارش پیامدهای شغلی برای چهار سناریو «حمل‌ونقل سبز» در حدود ۶۰ کشور از مناطق مختلف جهان (شامل آمریکای شمالی، اروپا و آسیای مرکزی) مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این سناریوها که با فرض توسعه پرشتاب حمل‌ونقل عمومی و برقی‌شدن وسایل حمل‌ونقل شخصی و حمل‌ونقل باری هستند، با حالت «بازگشت به فعالیت‌های عادی» مقایسه شده‌اند. بر این اساس یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد اگر نیمی از همه وسایل‌نقلیه تولیدشده برقی شوند، می‌توان حدود ۱۰ میلیون شغل اضافی در سراسر جهان ایجاد کرد. به‌علاوه، در صورت دو برابر شدن سرمایه‌گذاری‌ها در حمل‌ونقل عمومی، پتانسیل ۵ میلیون شغل دیگر نیز وجود دارد.

این اقدامات مشاغلی را نیز خارج از بخش حمل‌ونقل ایجاد خواهد کرد. به‌عنوان مثال کاهش مخارج سوخت می‌تواند منجر به افزایش مخارج برای سایر کالاها و خدمات شود، در حالی که برقی‌شدن وسایل‌نقلیه، اشتغال‌زایی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر را تقویت خواهد کرد.

سایر پتانسیل بالقوه این تحولات شامل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش آلودگی‌های هوایی و صوتی و کاهش ازدحام ترافیکی است. اولگا آلگایِرووا، رئیس «کمیسیون اقتصادی ملل‌متحد برای اروپا» در این رابطه می‌گوید: «بخش حمل‌ونقل داخلی عاملی کلیدی برای اقتصادهای منطقه ما [اروپا] است، چه از لحاظ سهام آن در تولید‌ ناخالص داخلی و چه در ایجاد شغل. این مطالعه برخی فرصت‌های مهم را برای تحول بخش حمل‌ونقل در جهت سبزتر، سالم‌تر و عادلانه‌تر شدن آشکار کرده است.»

او این گزارش را یک درخواست از کشورها و خود بخش حمل‌ونقل توصیف کرده است تا با تصمیم درست و سرمایه‌گذاری‌های گسترده در حمل‌ونقل و فناوری‌های پاک، از فرصت‌های نام‌برده شده بهره لازم برده شود.