برداشت غلط از ترافیک کرونایی

به گزارش «دنیای اقتصاد»، سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا روز گذشته با تشریح پیشنهاد جایگزین لغو طرح ترافیک از سوی پلیس، یادآور شد: در ابتدا با لغو طرح ترافیک به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا موافق بودیم، اما به تدریج شرایط به گونه‌ای شد که ترافیک در مرکز شهر تهران به‌طور میانگین ۷۰ درصد افزایش یافت و بی‌نظمی ترافیکی در سطح معابر حاکم شد. وی ادامه داد: به‌رغم تلاش عوامل راهور، تراکمی که در محدوده طرح ترافیک تهران وجود دارد سبب شده تا توقف‌های غیرضروری و پارک دوبل ایجاد شود و این مساله شرایط را برای اعمال قانون سخت کرده است. آن‌گونه که هادیانفر عنوان کرده، پیشنهاد پلیس دقیقا همان چیزی است که فقط برای یک روز در فروردین امسال در شهر تهران اجرا شد اما با توجه به تشدید ازدحام در ناوگان اتوبوس و مترو ادامه پیدا نکرد و اجرای طرح ترافیک از آن زمان به بعد دوباره تعلیق شده است. در صورت موافقت با این پیشنهاد اجرای طرح ترافیک از سر گرفته خواهد شد اما با این تفاوت که خروج رایگان و بدون هزینه از محدوده مرکزی شهر در حدفاصل ساعت ۱۴ تا ۱۶ نیز برای خودروسواران میسر باشد. فرض پلیس این است در چنین شرایطی کارمندان و شاغلان محدوده مرکزی شهر می‌توانند قبل از ساعت شروع طرح وارد محدوده شده و در بازه رایگان بعدازظهر نیز به سمت خانه بازگشته و از محدوده خارج شوند. در عین حال کسانی که پس از اتمام زمان اجرای طرح ترافیک نیز از محدوده خارج می‌شوند، در صورت ورود پیش از شروع طرح، هزینه‌ای به‌عنوان عوارض تردد نمی‌پردازند.

البته در مصاحبه پلیس که باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرده به روشنی مشخص نشده که مقصود از زمان شروع و پایان طرح ترافیک چیست؛ کمااینکه طرح ترافیک به‌طور معمول بین ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ اجرا می‌شد اما از اواسط اسفند ۹۸ همزمان با تشدید شیوع کرونا شورای ترافیک تهران در زمان اجرای آن تجدیدنظر و بازه ۸ تا ۱۷ را جایگزین کرد. در عین حال از آنجا که اجرای طرح ترافیک پس از این تجدیدنظر مدت کوتاهی ادامه پیدا کرد و پس از آن اجرای طرح به مدت بیش از یک ماه تعلیق شد، مشخص نیست در صورت اجرای نسخه کرونایی طرح ترافیک کدام بازه زمانی مبنا خواهد بود. به گفته هادیانفر، این پیشنهاد به کمیته انتظامی وزارت کشور اعلام شده تا در صورت تصویب در جلسه فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، به نظر می‌رسد نسخه موقت پیشنهادی برای طرح ترافیک نشات گرفته از یک برداشت ناصحیح از جنس ترافیک این روزهای مرکز شهر است. در حال حاضر ترافیک صبحگاهی تهران نسبت به شرایط لغو طرح ترافیک روان و در برخی معابر بزرگراهی نیمه‌سنگین است؛ چراکه زمان ورود شاغلان خودروسوار به محدوده مرکزی شهر در بازه زمانی بزرگتری توزیع شده است. این در حالی است که اگر محدودیت تردد رایگان صبحگاهی به قبل از ساعت ۸ صبح محدود شود، یکباره بر بار ترافیک صبحگاهی به شدت افزوده خواهد شد و همان مشکلاتی که این روزها در پیک عصرگاهی با آن روبه‌رو هستیم، از این پس در صبحگاه نیز بروز خواهد یافت. به نظر می‌رسد ریشه اصلی مشکلات ترافیک کرونایی مرکز شهر در فقدان فضای پارک کافی است که به توقف‌های دوبل و مزاحم منجر شده و بدتر از آن، موجب تردد غیرزائد و مکرر خودروسواران برای یافتن جای پارک مناسب شده و به ازدحام معابر دامن زده است. در این شرایط اقدام کاهنده ترافیک پیش از هر چیز تدارک پارکینگ‌های مکانیزه و اختصاص اراضی و فضاهای مرده و راسته‌های توقف ممنوع به پارک خودروهاست که می‌تواند تا حدودی از مشکلات ترافیکی این روزها همچون در راه ماندن آمبولانس‌ها و دیر رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه‌ها که منجر به تجمع مسافران در ایستگاه و نقض فاصله اجتماعی می‌شود، بکاهد. هادیانفر در پاسخ به این سوال که آیا در ساعت‌های اعلام شده ۱۴ تا ۱۶ پیک ترافیک در محدوده‌های طرح ایجاد نمی‌شود، گفت: کسانی که می‌خواهند از طرح استفاده کنند و مجوز ندارند باید تا قبل از شروع طرح وارد محدوده طرح ترافیک شوند و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد. با این حال به نظر می‌رسد نسخه کرونایی طرح ترافیک نیازمند چکش‌کاری بیشتری است.