به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، روز گذشته اسحاق جهانگیری، معان اول رئیس‌جمهور با حضور در مجمع کلانشهرهای ایران ضمن پرداختن به اهمیت تامین واگن برای شبکه مترو، دستور داد سازمان برنامه‌ و بودجه و معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و امور زیربنایی معاونت اول ریاست‌جمهوری تا پایان شهریور درخصوص رفع موانع اجرای مصوبه ساخت و تامین ۲ هزار دستگاه واگن مترو تصمیم‌گیری کنند.

در این جلسه در حالی موضوع ورود دولت به پیگیری وعده بر زمین مانده تامین واگن برای متروی پایتخت و دیگر کلانشهرهایی که مترو در آنها فعال است، مطرح شد که تقریبا یک فصل قبل دولت قول داده بود یک فاینانس ۵۵۰ میلیون یورویی را صرف این موضوع کند. معاون اول رئیس‌جمهور در جریان بازدید از شرکت واگن‌سازی متروی تهران در خرداد ماه قول داد موضوع قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن از مجموع ۲هزار واگنی که دولت تامین مالی آن را برای کلانشهرها بر عهده دارد، تا رسیدن به نتیجه دنبال کند و مقرر شد فاینانس ۵۵۰میلیون یورویی چینی را که متعلق به پروژه دیگری در دولت بوده که احتمالا اکنون فاقد اولویت است یا به هر دلیل از دستور کار اجرایی خارج شده، به این امر اختصاص دهد. بیش از دو سال است که موضوع مقدمات ساخت ۶۳۰ واگن از مجموع ۱۰۰۰واگنی که سهم متروی تهران از ۲هزار واگن دولتی است، سپری و مناقصه آن برگزار شده، اما به‌دلیل عدم تامین مالی این قرارداد هیچ پیشرفتی نداشته است. ارزش این قرارداد ۷۸۰ میلیون یورو است که اگر فاینانس مذکور به آن اختصاص یابد، بخش عمده منابع مالی لازم برای ساخت این تعداد واگن تامین می‌شود. با این وجود حدود یک فصل پس از آخرین وعده دولت درخصوص تامین مالی برای ساخت واگن مترو، نه‌تنها این قول عملیاتی نشده، بلکه معاون اول رئیس‌جمهور بار دیگر از سازمان برنامه و بودجه خواسته موضوع را بررسی و نتیجه را تا پایان شهریور اعلام کند. این موضوع نشان می‌دهد بر خلاف اظهارنظرهای مقامات دولتی درخصوص اهمیت رفع نیاز فوری مترو به ناوگان، در عمل اهتمامی در این زمینه ندارند. این در حالی است که مسوولان دولتی از جمله اسحاق جهانگیری تاکنون بارها به اثر تقویت ناوگان بر افزایش استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی پرداخته‌اند. جهانگیری دیروز هم اذعان کرد که در صورت افزایش واگن، ظرفیت متروی تهران با زیرساخت‌های موجود به دوبرابر افزایش می‌یابد که با توجه به آثار فراوان آن در کاهش آلودگی هوا،‌ صرفه‌جویی در زمان و مصرف سوخت و نیز تامین رفاه شهروندان باید موانع اجرایی‌شدن مصوبات مربوط به تامین واگن در دولت هرچه زودتر برطرف شود.

طولانی شدن روند تخصیص اعتبار برای تامین واگن توسط دولت برای متروی پایتخت سبب شده اعضای شورای شهر تهران نیز از عملیاتی شدن این برنامه دلسرد شوند و از مدیران شهری بخواهند پیگیری برای تامین واگن را به اندازه پیگیری برای ساخت بخش‌های باقیمانده از خطوط شش و هفت مترو در اولویت قرار دهند.

دو دلیل استفاده از خودروی شخصی

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، جهانگیری در جلسه دیروز که با حضور وزرای راه و شهرسازی، صمت و شهرداران کلانشهرها برگزار شد، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی وضعیت نامناسب حمل‌و‌نقل عمومی است که در این زمینه باید اجرای برنامه جامع نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل که ازسوی رئیس‌جمهور ارائه شد، تسریع شود.

این اظهارنظر اگرچه غلط نیست، اما همه عوامل موثر بر استفاده زیاد از خودروی شخصی به جای حمل‌و‌نقل عمومی را بیان و منعکس نمی‌کند. علت دوم رواج استفاده از خودروی شخصی در ایران، غیرواقعی بودن هزینه این نوع از جابه‌جایی است که سبب می‌شود مردم آن را به حمل‌و‌نقل عمومی ارزان‌قیمت، ترجیح دهند. در کنار تقویت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با کمک دولت، برای کاهش استفاده از خودروی شخصی دولتمردان باید به سراغ گزینه «وضع عوارض سبز» بروند. با واقعی شدن هزینه تردد با خودروی شخصی از طریق تغییر قیمت سوخت، دلیل دوم کاهش سهم سفر با ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیز برطرف می‌شود و برنامه‌های تقویت ناوگان مترو و اتوبوسرانی به نتایج به مراتب بهتری خواهد انجامید. در جریان بازدید یک فصل قبل معاون اول رئیس‌جمهور از واگن‌سازی مترو نیز موضوع وضع عوارض سبز به‌عنوان پیشنهاد ازسوی مدیران شهری مطرح شد، اما عملا به نتیجه مشخصی نرسید و فعلا برنامه‌ای در این زمینه در دستور کار دولت قرار نگرفته است.