گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت خرید مصالح ساختمانی برای سازنده‌ها در پایتخت طی سه ماه نخستین سال جاری نشان می‌دهد رشد شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران طی فصل بهار سال جاری نسبت به دو سال ۹۵ و ۹۶ پیشی گرفته است. براساس این گزارش، اگرچه رشد این شاخص در سال ۹۶ معادل ۱۲ درصد و در سال ۹۵ معادل ۶/ ۶ درصد نسبت به سال قبل از آن ثبت شده است اما رشد شاخص کل قیمت نهادهای مسکونی در سه ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته معادل ۳/ ۲۷ درصد بوده است.

در همین حال، درصد تغییرات شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل بهار سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۴/ ۱۷ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۳/ ۱۲درصد) با افزایش روبه‌رو بوده است. جزئیات این گزارش نشان می‌دهد: بیشترین رشد شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در فصل بهار به گروه «آهن آلات، میلگرد و پروفیل در و پنجره» تعلق دارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۴/ ۲۵۵ است که نسبت به فصل قبل ۲/ ۲۱ درصد افزایش داشته است.

روند رشد شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۹/ ۲۲۷ است که نسبت به فصل قبل ۹/ ۱ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «گچ و گچ‌کاری» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۸/ ۲۲۵ است که نسبت به فصل قبل ۷/ ۹ درصد رشد داشته است. شاخص گروه «انواع بلوک سفالی و آجر» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۴/ ۱۹۵ است که نسبت به فصل قبل ۶/ ۶ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «موزائیک، کاشی و سرامیک» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۷/ ۲۰۷ است که نسبت به فصل قبل ۳/ ۷ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «سنگ» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۶/ ۲۲۰ است که نسبت به فصل قبل ۷/ ۶ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «چوب» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۹/ ۲۴۷ است که نسبت به فصل قبل ۱/ ۱۵ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «ایزوگام، قیرگونی و آسفالت» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۷/ ۲۶۳ است که نسبت به فصل قبل ۰/ ۱۶ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «شیرآلات بهداشتی» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۱/ ۳۳۶ است که نسبت به فصل قبل ۹/ ۱۱ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «تاسیسات مکانیکی و انواع عایق‌های حرارتی» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۳/ ۲۸۹ است که نسبت به فصل قبل ۶/ ۱۱ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «یراق‌آلات در و پنجره» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۶/ ۳۱۶ است که نسبت به فصل قبل ۰/ ۱۶ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «نقاشی ساختمان» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۵/ ۳۰۹ است که نسبت به فصل قبل ۸/ ۱۲ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «تاسیسات برقی» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۷/ ۳۰۷ است که نسبت به فصل قبل ۲/ ۱۴ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «شیشه» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۴/ ۲۲۷ است که نسبت به فصل قبل ۲/ ۸ درصد افزایش داشته است. در نهایت شاخص گروه «خدمات» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۲/ ۲۶۴ است که نسبت به فصل قبل ۵/ ۱۴ درصد افزایش داشته است.