مالک ساختمان فروریخته پلاسکو، اسناد اولیه ساخت پلاسکوی ۲ را در چهار صفحه منتشر کرد. محتوای این اسناد از مکاتبه نماینده مالک ساختمان به‌عنوان شرکت سازنده پلاسکو با شهرداری منطقه۱۲ برای درخواست صدور پروانه ساختمانی و در عین حال صدور اجازه برای شروع گودبرداری حکایت دارد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، دو ماه پیش خبرهایی مبنی بر ساخت پلاسکوی جدید در قالب یک ساختمان بلندمرتبه(بیش از ۱۲ طبقه) منتشر شد. در واکنش به انتشار این اخبار، اعضای شورای‌شهر چهارم با استناد به اطلاعات سامانه طرح تفصیلی تهران و موقعیت قرار‌گیری زمین پلاسکو در بافت تاریخی شهر اعلام کردند: زمین پلاسکو در پهنه S۱۲۳ واقع‌شده و مطابق با ضوابط طرح تفصیلی حداکثر اجازه ساخت ۶ طبقه را دارد. حالا با شکل‌گیری تیم جدید مدیریت شهری تهران، اسنادی از مکاتبه نماینده مالک ساختمان پلاسکو با شهرداری منطقه ۱۲ از برنامه‌ریزی برای ساخت پلاسکو دو منتشر شده و حاکی از آن است که مالک پلاسکو به دنبال آن است تا پروانه ساختمانی پلاسکوی جدید را به گونه‌ای از شهرداری دریافت کند که ارتفاع ساختمان جدید دست‌کم به اندازه ارتفاع پلاسکوی فروریخته باشد. ساختمان پلاسکو که ۳۰ دی ماه سال گذشته پس از یک حادثه آتش‌سوزی فروریخت دارای ۱۵ طبقه روی زمین بود.

آنچه فرضیه ساخت پلاسکوی دو را در قامت یک ساختمان بلندمرتبه تقویت می‌کند، عبارتی است که در یکی از مکاتبات مالک با شهرداری آمده است. مدیرعامل شرکت نماینده مالک در نامه خود از شهردار منطقه ۱۲ درخواست کرده که حداکثر حقوق مکتسبه قبلی را به مالک بدهد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد‌مستضعفان، این نهاد از روزهای ابتدایی حادثه ناگوار پلاسکو اعلام کرد که پس از اخذ پروانه، ساختمان پلاسکو را در مدت دو سال می‌سازد. همچنین بنیاد اعلام کرده که از اسفندماه سال گذشته، کمیته پلاسکو در بنیاد مستضعفان تشکیل شد و پیگیری از نهادهای ذی‌ربط از‌جمله شهرداری تهران، شورای‌اسلامی شهر تهران، سازمان میراث‌فرهنگی، دادستانی استان تهران و... مقدمات ساخت به‌طور جدی دنبال شده است.