دنیای اقتصاد: قیمت پیشنهادی زمین خام در شهر تهران برای هر مترمربع حدود ۱۰ میلیون تومان است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، زمین خام در تهران تقریبا نایاب است و تنها در یک منطقه جدیدالتاسیس شهر تهران یعنی منطقه ۲۲ در منتها الیه غربی شهر تهران می‌توان قطعاتی از زمین خام را یافت. زمین‌های خام و بایر این منطقه نیز عمدتا به‌عنوان گزینه ایده‌آل برج‌سازی شناخته می‌شوند که معمولا حاوی طبقات مسکونی و نیز تراکم تجاری در یک یا دو طبقه هستند. بر این اساس اگر امروز سازنده‌ای به دنبال زمین بایر برای برج‌سازی باشد، چاره‌ای ندارد جز اینکه به سراغ منطقه ۲۲ برود.

بخشی از زمین‌های این منطقه دارای پروانه ساخت بوده و به همین دلیل با قیمت‌های بالاتری معامله می‌شوند. سازندگانی که برای خرید این زمین‌ها اعلام آمادگی می‌کنند، می‌توانند بلافاصله بعد از معامله اقدام به تجهیز کارگاه و شروع ساخت کنند و این امتیاز درخور اهمیتی است. وجود زمین‌های دارای جواز ساخت آماده فروش برای برخی از خریداران سوال‌برانگیز است. ماجرا از این قرار است که این زمین‌ها عمدتا متعلق به تعاونی‌های مسکن هستند که در قالب روابط بین‌دستگاهی در اختیار کارکنان نهادهای مختلف قرار می‌گیرد. اعضای برخی از این تعاونی‌ها در ابتدای فعالیت، با تزریق نقدینگی کافی کار خود را به خوبی پیش می‌برند. اما بعد از اینکه برای صدور پروانه ساختمانی هزینه شد و زمان کلنگ‌زنی فرارسید، اغلب امکان تزریق منابع نقدی مورد نیاز به پروژه را نخواهند داشت.

از سوی دیگر با توجه به اینکه امکان فروش زمین دارای پروانه با قیمت بالاتر از آنچه هزینه شده است، وجود دارد، این وضعیت اعضای تعاونی را وسوسه می‌کند که آن را واگذار کنند و سود خوبی عایدشان شود. این موضوع سبب شده برخی از زمین‌های تعاونی‌های مسکن بعد از اخذ پروانه ساختمانی به‌صورت یکجا فروخته شود. قیمت هر مترمربع از این زمین‌ها حدود ۱۰ میلیون تومان است اما اغلب کسانی که اکنون زمین‌های با این مشخصات را فایل کرده‌اند، حاضر هستند زمین را به قیمت توافقی زیر ۱۰ میلیون تومان نیز به خریدار واقعی بفروشند. البته قیمت نهایی بستگی زیادی به موقعیت قرارگیری زمین در منطقه ۲۲، دسترسی به سرانه‌های شهری و شبکه معابر و موضوعاتی از این دست دارد. با توجه به وسعت منطقه ۲۲، برخی از زمین‌ها از موقعیت بهتری برخوردار هستند و این امکان وجود دارد که بعد از اخذ پروانه با قیمت‌های بالاتری هم به فروش برسند.

نکته قابل توجه اینجا است که پروانه ساختمانی برخی از این زمین‌ها در زمانی صادر شده که طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، صدور هرگونه پروانه بلندمرتبه‌سازی در منطقه ۲۲ ممنوع بوده است. به‌عنوان مثال قطعه زمینی به مساحت پنج‌هزار مترمربع در خیابان آرش کمانگیر واقع در منطقه ۲۲ شهر تهران، ضلع غربی ایستگاه متروی وردآورد با برخورداری از پروانه ساختمانی ۲۷ طبقه شامل ۲۷ هزار مترمربع تراکم مفید مسکونی و حدود ۱۶۰۰ مترمربع تراکم مفید تجاری به قیمت ۴۰ میلیارد تومان، برای فروش یکجا آگهی شده است. تحقیقات «دنیای اقتصاد» درباره این زمین حاکی است پروانه ساخت برج ۲۷ طبقه در آن زمین، فروردین پارسال صادر شده و این در حالی است که صدور مجوز هرگونه ساختمان بلندمرتبه در حال حاضر در منطقه ۲۲ ممنوع اعلام شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، منطقه ۲۲ شهر تهران پس از مناطق ۴ و ۵، با پنج‌هزار و ۳۶۰ واحد مسکونی، سهم ۴/ ۶ درصدی از مجموع ۸۳ هزار واحد آپارتمان مسکونی ساخته شده در شهر تهران را طی یک سال گذشته به خود اختصاص داده است. عجیب این است که مطابق گزارش مرکز آمار در یک سال ۹۳ که صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی در منطقه ۲۲ از آن زمان ممنوع اعلام شد و هنوز این ممنوعیت ادامه دارد، همچنان این منطقه جزو سه منطقه اول تهران به لحاظ تیراژ ساخت وساز بوده است.

زمین خام در تهران متری چند؟