دنیای اقتصاد: مالکان آپارتمان‌های نوساز در منطقه پنج قیمت پیشنهادی واحدهای کلید نخورده را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به قیمت‌های قطعی معاملات زمستان افزایش داده‌اند در حالی که مشاوران املاک اعتقاد دارند هیچ چیز در بازار مسکن تغییری نکرده و این رفتار می‌تواند موجب روی گرداندن خریداران از فایل‌های نوساز شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نگاهی به فایل‌های عرضه شده در بازار مسکن فروردین‌ماه حاکی از این است که قیمت‌های پیشنهادی املاک میانسال و کهنه‌ساز نسبت به میانگین قیمت معاملات ماه‌های اخیر پایین‌تر است و سن بالای آپارتمان‌ها سبب شده مالکان برای فروش ملک خود مزیت قیمتی مطلوبی درنظر بگیرند.

این در حالی است که رفتار مالکان آپارتمان‌های نوساز کاملا عکس این موضوع بوده به نحوی که قیمت‌های پیشنهادی خود را بدون اینکه قیمت‌های واقعی و ثبت شده از معاملات اسفندماه تغییری نسبت به بهمن و دی‌ماه داشته باشد، قدری افزایش داده‌اند. برخی از مشاوران املاک معتقدند واحدهای مسکونی نوساز در این منطقه طی فصل بهار و تابستان مشتریان زیادی دارند و همین مساله سبب می‌شود مالکان تصمیم به افزایش قیمت پیشنهادی بگیرند. آنها اما هشدار می‌دهند که تابستان سال گذشته نیز این مدل قیمت‌گذاری در بازار وجود داشت اما به نتیجه نرسید. در واقع آپارتمان‌های گران‌قیمت در فصل طلایی معاملات مسکن نیز فروش نرفت و بسیاری از آنها در تابستان ۹۵ روی دست سازنده‌ها باقی ماند. اما در بهار امسال هم برخی از فروشندگان از سال گذشته درس نگرفته‌اند و این رفتار را دست‌کم در مورد آپارتمان‌های نوساز، کلید نخورده و سند دست اول تکرار کرده‌اند.

به‌عنوان مثال آپارتمان ۹۰ مترمربعی واقع در طبقه پنجم یک ساختمان پنج‌طبقه دو واحدی در خیابان جنت‌آباد جنوبی مجهز به آسانسور، پکیج و کولر اما بدون پارکینگ، مترمربعی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و این در حالی است که میانگین قیمت قطعی آپارتمان با مشخصات مشابه در این محله، پنج میلیون و ۴۰۰ تا پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

عواقب افزایش قیمت پیشنهادی «نوسازها» در بازار مسکن