دنیای اقتصاد: قیمت آپارتمان مسکونی نوساز در غرب تهران، در صورت پیش‌خرید و صبوری برای سپری شدن زمان ۲ تا ۳ ساله ساخت، می‌تواند تا ۸۰ درصد کمتر از آپارتمان‌های آماده تحویل تمام شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، یکی از شیوه‌های مرسوم خانه‌دار شدن، مشارکت در ساخت مجتمع‌های مسکونی است. در قالب پروژه‌های مشارکتی متقاضیان مسکن با آورده مشخصی که اغلب کمتر از نصف قیمت تمام شده آپارتمان است، وارد قرارداد می‌شوند. در مرحله بعدی با تزریق تدریجی پول می‌توانند به مرور پرداخت بهای قید شده در قرارداد را کامل کنند. تحقیقات خبرنگار «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در حال حاضر پروژه‌های متعددی در غرب تهران کلید خورده که واحدهای آنها پیش‌فروش می‌شود. به‌عنوان مثال در منطقه ۲۲ با وجود برج‌های مسکونی متعدد که هنوز هم تعدادی از واحدهای آنها خالی است، چند ساختمان جدید در ضلع شمال شرقی دریاچه در دست احداث قرار گرفته است که هنوز در حال طی کردن مراحل صدور پروانه ساختمانی است اما واحدهای آن که ۷۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ مترمربعی هستند از هم‌اکنون پیش‌فروش می‌شوند. قیمت پیش‌فروش هر مترمربع از این واحدها ۵/ ۲ میلیون تومان است که گفته می‌شود بعد از اینکه مرحله صدور جواز به سرانجام برسد ممکن است به ۳ میلیون تومان نیز افزایش پیدا کند. البته این قیمت صرفا برای واحدهای پیلوت بوده و به ازای هر طبقه بالاتر، ۵۰ هزار تومان به این رقم اضافه می‌شود. آورده لازم برای پیش‌خرید این واحدها بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است و پس از طی این مرحله پیش‌سند محضری با کد رهگیری به نام خریدار صادر می‌شود. شرایط پرداخت نسبت به متراژ و پیش‌پرداخت متفاوت است اما به‌عنوان مثال برای یک واحد ۱۰۰ مترمربعی، علاوه بر پیش‌پرداخت اولیه ۷۰ میلیونی، باید هر سه‌ماه یکبار تا زمان تحویل پروژه و صدور سند تک‌برگ محضری، ۱۲ میلیون تومان پرداخت شود. زمان تحویل نیز ۳۰ ماه پس از انعقاد قرارداد خواهد بود. باقی‌مانده قیمت آپارتمان نیز که به‌صورت قطعی از روز نخست مشخص شده است، یک ماه بعد از تحویل آپارتمان از طریق تسهیلات بانکی که سازنده شرایط اخذ آن را فراهم می‌کند، قابل پرداخت خواهد بود.

این در حالی است که برای تملک یک واحد آپارتمان نوساز آماده تحویل در محدوده دریاچه چیتگر بر اساس موقعیت مکانی باید مترمربعی ۴ تا ۵/ ۵ میلیون تومان پرداخت شود. بر این اساس، قیمت یک واحد ۱۰۰مترمربعی آماده تحویل به‌طور میانگین ۴۵۰ میلیون تومان است که در مقایسه با قیمت ۲۵۰ میلیون تومانی پیش خرید، ۸۰ درصد گران‌تر است.

پروژه دیگری در منطقه پنج واقع در محدوده پونک با تعداد بلوک‌ها و طبقات محدود‌تر کلید خورده که واحدهای آن با قیمت قطعی مترمربعی ۵/ ۳ میلیون تومان پیش‌فروش می‌شود و این در حالی است که قیمت نوسازهای آماده تحویل در این منطقه حول ۵‌میلیون تومان است. آورده لازم برای انعقاد قرارداد و صدور پیش‌سند محضری با کدرهگیری در مورد این واحدها نیز ۹۰ میلیون تومان عنوان شده است. بر این اساس پیش‌خرید این واحدهای ۸۰ و ۱۰۰ مترمربعی نیز حدود ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت واحدهای نوساز آماده تحویل در بازار است. ضمن اینکه بابت پرداخت تدریجی بهای آپارتمان نیز منفعت دیگری نصیب کسانی که پیش‌خرید می‌کنند، خواهد شد.

منفعت «پیش‌خرید» آپارتمان چقدر است؟