واکنش قالیباف به ترافیک

شهردار تهران ضمن ابراز تاسف از اینکه برخی درباره ترافیک به مردم آدرس غلط می‌دهند، از جعل واژه «ترافیک ساختگی» که در روزهای اخیر توسط عده‌ای به ترافیک سنگین تهران نسبت داده شده است، انتقاد کرد.

به گزارش «ایسنا»، محمدباقر قالیباف در مراسم تحویل ۶۵ واگن قطار و لکوموتیو به شرکت بهره‌برداری مترو تهران، با بیان اینکه امروز ۲۱ هزار نفر در سه شیفت کاری در مجموعه مترو مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: با وجود همه مشکلات سعی داریم که در امر توسعه زیرساخت‌ها خللی ایجاد نشود.

شهردار تهران ساخت مترو را با وجود همه مشکلات اقدامی کم نظیر توصیف کرد و گفت: شما می‌توانید میزان ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی در شهر تهران را با کلانشهرهای دیگر مقایسه کنید و با این مقایسه به حرکت جدی که در حال اجرا از سوی فرزندان شما در شهرداری تهران است پی می‌برید.

وی با بیان اینکه در بخش ساخت و تامین اعتبارات واگن‌ها با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، گفت: در حاشیه بازدید امروز به مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران پیشنهاد دادم که با توسعه فضا و نیروی انسانی، تحویل واگن‌های جدید را که در انتهای اسفند انجام می‌گیرد به اول اسفند موکول کند تا در خریدهای شب عید، مردم مشکلی در سوار شدن و استفاده از مترو نداشته باشند که این نیازمند تلاش شبانه روزی کارگران است.

قالیباف با اشاره به سرعت ساخت مترو در تهران افزود: این در حالی است که مترو از تحریم‌ها تاثیر پذیرفته است؛ اما به دلیل نگاه به درون، خودکفایی، توجه به سرمایه، اعتماد به نیروی انسانی و تکیه به ظرفیت‌های داخلی نه تنها تحریم هیچ اثری در توسعه مترو نداشته، بلکه باعث رونق کار نیز شده است.

وی با بیان اینکه ده‌ها دلیل در طول این سال‌ها داشتیم که کار ساخت و توسعه مترو را متوقف کنیم، گفت: اما نه تنها کار متوقف نشد بلکه با تاکید بر توان نیروی انسانی داخلی چرخ مترو به بهترین شکل چرخید و شاهد هستید که ۲۰ سال طول کشید و تنها ۳۴ ایستگاه مترو ساخته شد، اما طی ۱۰ سال اخیر تعداد ایستگاه‌ها به عدد ۱۰۶ رسید. شهردار تهران افزود: اگر مسوولان به حقوق حقه شهروندی اعتقاد دارند و بر آن تاکید می‌کنند، باید بدانند که از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندان شرط حیات و زندگی است. امروز بدون شک آلودگی هوا شرایط زندگی و سلامت مردم را به خطر انداخته و باید برای اجرای این حق ابتدایی زندگی شرایطی را فراهم کنیم تا مردم بتوانند به راحتی در این شهر سالم زندگی کنند اما متاسفانه ناکارآمدی، سوء مدیریت و عدم حمایت سبب شده که عرصه تنگ‌تر شود.

وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از خرید واگن و فاینانس مربوط به تامین یکهزار واگن تا آخر امسال گفت: زیرساخت‌های مترو با صرف هزینه‌های زیاد آماده است اما نیازمند واگن هستیم تا ظرفیت جابه‌جایی مسافر افزایش یابد. به گفته قالیباف، با اضافه شدن یک هزار واگن به ناوگان کنونی، تعداد جابه‌جایی مسافران به شش میلیون سفر روزانه می‌رسد.

قالیباف همچنین با اشاره به عدم پرداخت یک‌میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای ساخت و توسعه مترو گفت: بر اساس مصوبه مجلس، دولت باید از محل صندوق ذخیره ارزی یک‌میلیارد دلار به شهرداری تهران بدهد اما با وجود اینکه پول در صندوق موجود است، این کار را انجام نمی‌دهد.

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه ساخت عبارت ترافیک مصنوعی، به عقل جن هم نمی‌رسد، گفت: هیچ کسی ترافیک ساختگی درست نمی‌کند و این کلمه از آن دسته حرف‌هایی است که وقتی قافیه تنگ می‌آید و دیگر صحبتی ندارند، مطرح می‌کنند. این حرف درستی نیست و این تهمت و دروغی است که مطرح شده.

قالیباف همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار اخیرش با معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور گفت: دکتر نوبخت قول داده که تا پایان سال سهم شهرداری از محل جرایم راهنمایی و رانندگی که مدت‌ها است پرداخت نشده، پرداخت شود.