بانک مسکن نرخ سود تسهیلات خرید مسکن حساب‌های پس‌انداز جوانان را از ۱۱ به ۹ درصد کاهش داد. این دومین اقدام بانک مسکن در راستای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به زیر ۱۰ درصد - نرخ سود تک‌رقمی - است. شهریور امسال، بانک مسکن در اولین اقدام برای تک‌رقمی کردن نرخ سود تسهیلات مسکن، نرخ سود وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم -صندوق پس‌انداز وام مسکن خانه اولی‌ها - را از ۱۱ درصد به ۵/ ۹ درصد کاهش داد. روابط عمومی بانک مسکن در این رابطه اعلام کرد: براساس این مصوبه کسانی که از تاریخ ۲۲ آبان ماه اقدام به افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز مسکن جوانان کنند مشمول نرخ سود ۹ درصد خواهند شد.

هدف اصلی حساب پس‌انداز مسکن جوانان، برنامه‌‌ریزی بلندمدت برای خانه‌‌دار شدن افراد است؛ به این ترتیب این تسهیلات با تاخیر زمانی چند ساله به بازار مسکن خواهد رسید. بنا بر اعلام بانک مسکن، متقاضیان می‌توانند با واریز مبالغ به‌صورت ماهانه، سالانه یا یکجا حداقل پس از ۵ سال و حداکثر پس از ۱۵ سال نسبت به دریافت تسهیلات خرید و احداث مسکن اقدام کنند. براساس مصوبه هیات مدیره بانک مسکن، سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای حساب‌های افتتاحی سال ۱۳۹۵ در پایان سال پنجم در شهر تهران به ۶۰ میلیون تومان، شهرهای بزرگ (کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم و شیراز) به ۵۷ میلیون تومان و در سایر شهرها به ۵۴ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین سقف این تسهیلات در پایان سال دهم در شهر تهران ۸۵ میلیون تومان، شهرهای بزرگ ۷۶ میلیون تومان و در سایر شهرها ۷۰ میلیون تومان تعیین شد.

متقاضیان می‌توانند در پایان سال پانزدهم نیز در تهران ۱۱۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۱۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۹۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. بانک مسکن در راستای سیاست کلان دولت برای خانه‌دار شدن مردم از طریق پس‌انداز و ارائه تسهیلات، در شهریور ماه امسال نرخ سود صندوق پس‌انداز مسکن یکم را از ۱۱ درصد به ۵/ ۹ و ۸ درصد (نرخ سود تسهیلات مسکن در بافت فرسوده) و در دومین اقدام نرخ سود تسهیلات حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان را از ۱۱ درصد به ۹ درصد کاهش داد.