رئیس مرکز آمار ایران از در نظر گرفتن یک تمهید جدید برای سرشماری از خانوارهای غایب در ساعات کاری روز خبر داد. به گزارش «ایرنا» امید علی پارسا با اشاره به اینکه تا صبح روز شنبه ۵/ ۷۶ درصد از خانوارهای کشور سرشماری شده‌اند، گفت: در برخی مناطق، ساعت کاری ماموران در هفته پایانی سرشماری تا ساعت ۹:۳۰ شب تمدید شده است.

وی اعلام کرد: تاکنون ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار معادل ۶۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور سرشماری شده‌اند که این میزان، معادل ۵/ ۷۶ درصد از جمعیت کل کشور است. وی افزود: به دلیل بالا بودن آمار خانوار‌های غایب در برخی مناطق،‌ ساعات کاری ماموران سرشماری در این هفته که هفته پایانی سرشماری است، تا ساعت ۹:۳۰ شب تمدید می‌شود. مرحله ثبت‌نام اینترنتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ از چهارم مهر ماه آغاز و به علت استقبال مردم در روزهای آخر تا ۳۰ مهر سال جاری تمدید شده بود.

در مرحله اول سرشماری (اینترنتی) ۱۱ میلیون و ۶۷ هزار و ۱۳۷ خانوار(معادل ۴۶ درصد کل خانوارها) با جمعیت ۳۷ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۳۰۷ نفر در سامانه سرشماری اینترنتی ثبت‌نام کرده‌اند. هشتمین دوره سرشماری حضوری نفوس و مسکن نیز از صبح روز چهارشنبه ۲۸ مهر ماه در سراسر کشور آغاز شده است و به مدت یک ماه ادامه دارد. در سرشماری حضوری ۲۵ هزار پرسشگر حضور دارند که از طریق تبلت اطلاعات خانوار و مسکن را جمع‌آوری می‌کنند. نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران در سال ۱۳۳۵ انجام شد. از سال ۱۳۳۵تا ۱۳۸۵ خورشیدی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران به موجب قانون هر ۱۰ سال یک بار اجرا می‌شد. در سال ۱۳۸۶براساس مصوبه هیات وزیران فاصله زمانی اجرای سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن از ۱۰ سال به پنج سال کاهش یافت.