دنیای اقتصاد- نیما صبوری: درست یک روز پیش از رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سایت تحلیلی بیزینس‌اینسایدر در گزارشی وضعیت مسکن آمریکا را مورد بررسی قرار داد. «دنیای اقتصاد» در گزارش چند روز قبل خود با بررسی اثراتی که انتخابات بر بخش مسکن آمریکا می‌تواند داشته باشد، تحلیلی ارائه کرده بود. در آن گزارش نتیجه گرفته شد که نااطمینانی پیش از انتخابات دلیل بی‌میلی مالکان برای فروش خانه‌هایشان در این کشور بود. اما بخش خانه‌های لوکس آمریکا به خصوص در شهرهای مهمی همچون نیویورک، روند رکودی را در سال جاری تجربه کرده است. این موضوع می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد؛ عواملی همچون افزایش نیافتن متناسب درآمد خانوار با قیمت مسکن و قیمت‌‌گذاری غیرواقعی خانه‌ها برای فروش. در ابتدا املاک فروشی و استیجاری در بازار مسکن آمریکا با قیمت‌های نجومی ارائه شدند. اما پس از اینکه تقاضای کافی برای آنها ایجاد نشد، مالکان‌ تصمیم‌ گرفتند تا قیمت‌های خود را کاهش دهند. بر این اساس، ۷۰ مورد از ۱۰۰ شهر بزرگ آمریکا در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ شاهد کاهش قیمت‌ مسکن، به‌ویژه مسکن لوکس بوده‌اند. «دنیای اقتصاد» به بررسی تحولات خانه‌های لوکس آمریکا می‌پردازد.

سایت‌های مسکن در حال گسترش

به گزارش سایت بیزینس‌اینسایدر، در آمریکا هر کس که تصمیم به خرید خانه دارد علاوه بر مشورت با بنگاه‌های محلی برای استعلام خانه‌ها برای فروش، می‌تواند از سایت‌های مسکن (همچون realtor.com) برای اطلاع از گزینه‌های بیشتر نیز استفاده کند. همزمان با اینکه پایگاه‌های داده‌ای سایت‌های مسکن روزبه‌روز درحال ارتقا هستند، خریداران خانه نیز مشکل‌ پسندتر شده‌اند. این موضوع موجب شده است تا بازار خانه‌های لوکس در آمریکا با مشکلات جدی روبه‌رو شود، چرا که فروش خانه‌های مجلل سخت‌تر شده است. سایت‌های املاکی همچون Zillow و Trulia این امکان را به مشتریان می‌دهند تا بفهمند مالکان خانه‌ها (خانه‌هایی که قرار است آن را خریداری کنند) چقدر برای خرید آن خانه پرداخته‌اند، قیمت خانه به ازای هر فوت‌مربع چقدر است و نسبت به ملک‌های همسایه چه وضعیتی دارد. امروزه با توجه به این امکانات، تشخیص بالا بودن قیمت خانه‌ها آسان‌تر شده و شاید بتوان بخشی از پژمردگی بازار خانه‌های گران‌قیمت آمریکا را تحت تاثیر این عامل دانست.

بر اساس داده‌های اخیر سایت Trulia، از سال گذشته تاکنون شاهد افزایش چشمگیر در خانه‌های برای فروش در بازار خانه‌های لوکس آمریکا هستیم. این سایت در تحلیلی، با بررسی لیست خانه‌های برای فروش در سطح ملی و محلی، نشان داد حدود ۱۲ درصد از خانه‌های لوکسی که در فهرست فروش قرار دارند، با کاهش شدید در قیمت فروش خود (از زمانی که برای فروش قرار داده شدند) مواجه شده‌اند. این آمار در سال گذشته حدود ۱۱ درصد بود که می‌توان افزایش در تعداد خانه‌هایی که قیمت‌ آنها افت داشته‌اند را مشاهده کرد. مارک اوو، محقق سایت Trulia در مصاحبه با بیزینس‌اینسایدر با اشاره به افزایش آگاهی خریداران خانه از قیمت‌ها و منتظر ماندن آنها برای کاهش قیمت‌، می‌گوید: «در سال جاری قیمت خانه‌های لوکس با سرعت بیشتری نسبت به سال‌های قبل در حال کاهش است. بازار مسکن کالیفرنیا در کنار بازارهای مسکن تگزاس دو مورد از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که بیشترین موارد کاهش قیمت خانه‌های مجلل را تجربه کرده‌اند. این درحالی است است که قیمت مستغلات پیش از این با افزایش شدید روبه‌رو شده بود. در این میان، درآمد خانوار متناسب با افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن نبوده که باعث شده است تعداد خانوارهایی که بتوانند از پس این قیمت‌های نجومی برآیند اندک باشند. بنابراین عرضه خانه‌های لوکس به سرعت در حال پیشی گرفتن از تقاضای آنها است.»

در بخش اجاره، شهرهای دالاس و هیوستون در ایالت تگزاس، به ترتیب با افزایشی ۷/ ۱۰ و ۶/ ۸ واحدی نسبت به سال قبل، بیشترین افزایش در لیست‌ خانه‌هایی که قیمتشان کاهش داشته را تجربه کرده‌اند. همچنین در بخش فروش خانه، شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا و شهر هیوستون در ایالت تگزاس به ترتیب با افزایشی ۱/ ۳ و ۸/ ۲ واحدی نسبت به سال قبل، بیشترین خانه‌هایی که قیمتشان کاهش یافته را داشته‌اند. در حال حاضر مجتمع‌های مسکونی لوکس (چه آنهایی که کامل شده‌اند و چه آنهایی که در دست ساخت هستند) بسیار زیاد شده‌اند که موجب شده تا خریداران خانه انتخاب‌های زیادی پیش‌رو داشته باشند و هیچ عجله‌ای برای خرید خانه نداشته باشند. داگلاس الیمن، یکی از بنگاهداران منهتن در این رابطه می‌گوید: «بخش خانه‌های لوکس بسیار به قیمت‌های واقعی نزدیک شده‌ است. در حال حاضر در بسیاری از مناطق گران‌قیمت شاهد قیمت‌های واقعی هستیم، چیزی که در گذشته سابقه نداشته است. از طرفی اگر شما به دنبال خرید خانه‌هایی بین قیمت ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار هستید، با طیف وسیعی از انتخاب‌های خوب روبه‌رو خواهید شد، چیزی که در چندسال اخیر هیچ‌گاه مشاهده نشد.» در فهرست خانه‌های بنگاه نوبل‌بلک (بنگاهی در منهتن نیویورک) می‌توان مواردی همچون پنت‌هاوس ۵/ ۲۸ میلیون دلاری در منطقه اشرافی سوهو و همچنین آپارتمان ۹/ ۱۸ میلیون دلاری در ترایبکا (حوالی منهتن) یافت. الیمن ادامه ‌می‌دهد: «در چند سال گذشته بنگاه‌های املاک قیمت‌های بالا و غیرواقعی به مشتریان پیشنهاد می‌کردند و در نهایت هم موفق به فروش آن خانه می‌شدند. اما اکنون خریداران با ارزیابی دقیق واحد‌ها و قیمت‌های فروش آنها، به‌دنبال بهترین مورد برای خرید هستند.»

قیمت‌ها در جاده سرازیری

تنها شهرهای نیویورک و میامی نیستند که فروشندگان خانه‌ در آنها با بازارهای راکد روبه‌رو شده‌اند. سایت بیزینس‌اینسایدر با اشاره به گزارش‌های دریافتی‌اش می‌نویسد املاک افراد مشهوری همچون مایکل‌جردن و تامی هیلفیگر نیز کاهش شدید قیمت‌ داشته‌اند. اینها در حالی است که نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی‌ای که جهان را فرا گرفته، نتوانسته به این شرایط کمکی کند. در این اوضاع احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد، قیمت‌هایی که مالکان باید از همان اول برای فروش ارائه می‌دادند. رایان سرهانت، مسوول یکی از بنگاه‌های املاک نیویورکی در گفت‌وگو با بیزینس‌اینسایدر گفته است: «اگر شما می‌خواهید چیزی را بفروشید، باید واقع‌گرا باشید. اغلب اوقات که من مشتریان را برای نشان دادن خانه می‌برم، شاهد هستم که به‌طور همزمان از طریق موبایل‌هایشان جزئیات را در سایت‌های املاک بررسی می‌کنند. مردم دوست ندارند قیمت‌های بالا برای خانه‌ها بپردازند.» او با اشاره به فعالیت‌ همکارانش در شهرهای لس‌آنجلس، میامی و هامپتونز ادامه می‌دهد: «رکود بازار خانه‌های لوکس در سراسر آمریکا وجود دارد. به عقیده من بازارها به زودی به سمت اصلاح شدن حرکت خواهند کرد، اتفاقی که بسیار مهم است.»