گروه مسکن-میترا یافتیان: تغییر در میزان تراکم پایه‌ ساختمانی در برخی مناطق شهر تهران که چندی پیش رییس‌جمهوری به عنوان پیشنهاد در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی مطرح کرد، بنا به گفته رییس شورای اسلامی شهر تهران، پیشنهاد برخی نمایندگان وزارتخانه‌ها از جمله وزارت مسکن بوده و نه رییس‌جمهوری.

چمران: میزان تراکم در تهران همان ارقامی است که در طرح جامع تصویب شده و هیچ تغییری نمی‌کند
طی گفت‌و‌گویی صحت و سقم مسائل مورد بحث در این جلسه را از مهندس مهدی‌چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران جویا شدیم که مشروح آن در پی می‌آید:
آیا افزایش سقف تراکم پایه ساختمانی در طرح جامع تهران را رییس‌جمهوری آن هم با هدف کاهش مشکلات مسکن در پایتخت پیشنهاد داده است؟
خیر، چنین چیزی نبود. این موضوع در شورای عالی شهرسازی و معماری وتوسط برخی از دوستانی که نماینده برخی وزارتخانه‌ها بودند، پیشنهاد داده شد. در جلسه اخیر شورای عالی شهرسازی باحضور رییس‌جمهوری باز همان نمایندگان وزارتخانه‌ها پیشنهاد دادند و اتفاقا شهردار تهران و قائم‌مقام شهرساز شهردار هم این پیشنهاد را دادند به این دلیل که اگر ما تراکم ساختمان‌ها را از 3 الی 4طبقه فعلی، کمتر کنیم نمی‌توانیم جوابگوی مردم باشیم. اصلا پیشنهاد آقای رییس‌جمهوری هم نبود که تراکم اضافه شود، من هم تعجب کردم که این قضیه به نام ایشان نوشته شد. البته رییس‌جمهوری دستور دادند این موضوع در شورای عالی شهرسازی و معماری بررسی و نتایج آن ارائه شود.
آقای چمران شما در آذرماه امسال خبر تصویب طرح جامع شهر تهران در شورای عالی شهرسازی و معماری را اعلام کردید آیا طی جلسه‌ اخیر شورای عالی با رییس‌جمهوری در تراکم مصوب تغییری اعمال شده است؟
خیر تغییری نمی‌کند. البته اگر میزان تراکم را کم و زیاد کنند به گونه‌ دیگری مساله را حل می‌کنند تا اصل سقف جمعیتی حفظ شود.
گفته می‌شود در جلسه مذکور سقف جمعیتی مصوب شورای شهر تهران که ۸میلیون و ۶۰۰هزار نفر بوده قرار است به ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار نفر برسد. این واقعیت دارد؟
خیر. آن 8میلیون و 600هزار نفری که ما گفتیم نمی‌توانست منطقی باشد سقف جمعیت 9میلیون و 200هزار نفر در نظر گرفتیم.
آنچه در شورای‌عالی شهرسازی هم پیشنهاد شد ایجاد ظرفیت جمعیت‌پذیری بود نه اینکه سقف جمعیت افزایش یابد.
یعنی ظرفیت ایجاد کنیم که اگر نیاز بود یا مثلا انگاره‌ها و سیستم شهرنشینی ما عوض شد به مشکل نخوریم.
به طور مثال در خانه‌ای ممکن است در زیر زمین، بالاخانه و ... ۶خانوار زندگی می‌کنند وقتی این خانه فرسوده را خراب می‌کنند این خانوارها در ۶ آپارتمان دیگر ساکن می‌شوند نه اینکه دوباره در یک خانه ۶خانوار زندگی ‌کنند بنابراین ظرفیت پذیرش خانه‌ها باید وجود داشته باشد نه اینکه جمعیت را اضافه کنیم.
برای این منظور چه ابزارهایی پیشنهاد داده شد؟
ایجاد زیرساخت‌ها. یعنی اگر ما گفتیم سقف جمعیت ۹میلیون و ۲۰۰هزار نفر به این مفهوم نیست که جمعیت را به این رقم افزایش دهید بلکه جمعیت همان ۸میلیون و ۶۰۰هزار نفر نگه داشته شود و ظرفیت‌ها نظیر فضای سبز، مترو، اتوبوس و... در حد ۹میلیون و ۲۰۰هزار نفر ایجاد شود تا اگر زمانی جمعیت بالا رفت بتوانیم جوابگوی مردم باشیم و دچار تنگنا نشویم.
تمامی این موارد ذکر شده، به توافق اعضای حاضر در این جلسه رسید؟
هنوز نه، این موارد در شورای‌عالی شهرسازی بررسی و تنظیم خواهد شد.