فاز نخست طرح جایگزین «زوج و فرد» موسوم به «کاهش» که قرار بود از ابتدای مهر ماه اجرا شود، پس از یک ماه تعلیق از امروز در پایتخت اجرا می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در قالب این مرحله از طرح مذکور که نسخه اصلاح شده طرح زوج و فرد محسوب می‌شود و برداشت ناقصی از طرح تجربه شده جهانی «مناطق کم‌انتشار آلاینده (LEZ)» است، از امروز در محدوده طرح زوج و فرد شهر تهران به وسعت حدود ۸۰ کیلومتر مربع، علاوه بر شرط تطابق زوج یا فرد بودن پلاک با روز هفته، تنها خودروهایی می‌توانند تردد کنند که گواهی معاینه فنی معتبر دریافت کرده باشند.

خودروهای متخلف که شرط مذکور را رعایت نکنند حتی در صورت تطابق پلاک، باید جریمه ۵۰ هزار تومانی این تخلف را بپردازند.با اجرای فاز نخست این طرح، تردد خودروهایی که به دلیل نقص فنی موجب افزایش آلودگی هوا می‌شوند،‌ در محدوده مرکزی شهر ممنوع شده و قرار است در گام بعدی که طبق وعده‌های اولیه، دوماه پس از این مرحله اجرا می‌شود، این ممنوعیت به تمام سطح شهر تهران تسری یابد. سردار تقی مهری، رئیس‌پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه ماموران راهنمایی و رانندگی پیش از این نیز داشتن گواهی معاینه فنی خودروها را کنترل می‌کردند، گفت: با توجه به راه‌اندازی سامانه معاینه فنی یکپارچه کشور موسوم به «سیمفا»، از این پس گواهی مذکور به‌صورت مکانیزه و از طریق دوربین‌های نصب شده در مبادی ورودی و خروجی طرح زوج و فرد کنترل خواهد شد. به گفته وی، بر اساس مصوبه دولت، این طرح در کلان‌شهرهای دیگر نیز قابلیت اجرا دارد و در صورت نصب تجهیزات مورد نیاز برای اجرا، طرح کاهش می‌تواند به‌صورت مکانیزه در سایر کلان‌شهرها اجرا شود.

علت تعلیق یک ماهه طرح کاهش

مهری درخصوص برخی انتقادها نسبت به عدم حمایت پلیس از طرح کاهش که پس از تعلیق یک‌ماهه این طرح توسط پلیس در ابتدای مهر ماه مطرح شد، گفت: پلیس از دهه ۷۰ اولین مجموعه‌ای بود که برای پیشگیری از آلودگی هوا، پیشنهاد محدود کردن تردد در بخش‌هایی از شهر تهران را ارائه داد و از این رو همواره از اجرای طرح‌هایی که به کاهش آلودگی هوا منجر شود، حمایت خواهد کرد، اما اجرای این طرح دارای ابعاد گسترده‌ای است و باید مقدمات اجرای آن فراهم می‌شد. به‌عنوان مثال سامانه سیمفا یک سامانه جوان است که علاوه بر اتصال به بیش از ۱۴۰ مرکز معاینه فنی در سراسر کشور و ثبت اطلاعات آن، باید اطلاعات قبلی خودروهای مراجعه کرده به این مراکز نیز به این سامانه منتقل می‌شد. در حالی که تا چندی پیش اطلاعات مراکز معاینه فنی در این سامانه تکمیل نشده بود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، فاز سوم طرح مذکور که بر اساس آخرین تغییرات اعمال شده توسط شورای عالی ترافیک، طی آن قرار است تردد کلیه خودروهای کاربراتوری در تهران ممنوع شود نیز به سال آینده موکول شده و زمان دقیق آن فعلا مشخص نیست.