رئیس مرکز آمار ایران از شرکت ۴۰ درصد از خانوارهای ایرانی در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن تا ساعت ۶ صبح دیروز، سه‌شنبه خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد» امید علی پارسا در حالی از مشارکت حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار ایرانی در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن تا ساعات اولیه صبح دیروز خبر داد که پیش از این برآوردهای کارشناسی از میزان نفوذ اینترنت در میان خانوارهای ایرانی مشارکت ۳۵ تا ۴۰ درصدی خانوارها را در سرشماری اینترنتی پیش‌بینی کرده بود.رئیس مرکز آمار ایران در گفت‌وگو با «ایرنا» در این باره گفت: شمار ثبت‌نام‌کنندگان در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن تا ساعت ۶ صبح دیروز (سه‌شنبه) به ۴/ ۸ میلیون خانوار رسید که ۲۸ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت کشور را در برمی‌گیرد. امیدعلی پارسا افزود: تاکنون ۱۶ استان از هدف تعیین شده در مشارکت عمومی برای سرشماری اینترنتی عبور کرده‌اند. به این معنا که مشارکت خانوارهای ساکن در این استان‌ها در سرشماری اینترنتی بیش از میزان پیش‌بینی شده تحقق یافته است.

وی خاطرنشان کرد: مطابق با استانداردهای جهانی، چنانچه ۳۵‌درصد مردم در سرشماری اینترنتی مشارکت کنند، کشور مذکور در شمار کشورهای توسعه‌یافته به لحاظ آماری قرار می‌گیرد.به گفته وی مرکز آمار ایران، ثبت‌نام اینترنتی هشت میلیون و ۸۸۱ هزار خانوار را هدف‌گذاری کرده و سهم هر استان نیز تعیین شده است. بر اساس گزارش «ایرنا» پارسا اعلام کرد: اپراتورهای تلفن همراه از روز گذشته اهدای ۲ گیگابایت اینترنت رایگان را به همه ثبت‌نام‌کنندگان در سرشماری اینترنتی آغاز کردند.در همین زمینه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران اعلام کرد: مراحل ثبت‌نام سرشماری اینترنتی با استفاده از سامانه‌های اپراتورها به‌طور کامل رایگان است و ثبت‌نام‌کنندگان پس از دریافت کد ثبت‌نام و اعلام آن به اپراتورهای تلفن همراه، هدیه اینترنت رایگان را دریافت می‌کنند.علی‌اصغر عمیدیان افزود: هیچ دسترسی خارجی به اطلاعات سرشماری به دلیل استفاده از بستر شبکه ملی اطلاعات ممکن نیست. این در حالی است که بنا بر اعلام قبلی مرکز آمار ایران، هزار نفر از افرادی که در سرشماری اینترنتی مشارکت کنند، از طریق قرعه کشی از جایزه یک میلیون تومانی برخوردار می‌شوند. آخرین خبر در این خصوص از تمدید مهلت ثبت‌نام اینترنتی در هشتمین دوره سرشماری نفوس و مسکن تا سی‌ام مهرماه حکایت دارد. علیرضا زاهدیان، رئیس ستاد سرشماری کشور عصر دیروز به «ایرنا» گفت که به دلیل استقبال مردم، همزمان با مرحله دوم سرشماری (مراجعه حضوری ماموران آمارگیر به منازل) مهلت سرشماری اینترنتی تا ساعت ۲۴ روز جمعه سی‌ام مهرماه تمدید شده است.

مرکز آمار ایران اعلام کرده است خانوارها پس از ثبت‌نام در سامانه اینترنتی، کد پیگیری دریافتی را حفظ و هنگام مراجعه مامور سرشماری به درب منزل آن را ارائه کنند تا دیگر به سرشماری حضوری نیازی نداشته باشند. بر اساس پیش‌بینی انجام شده، نتایج اولیه سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ یکم تا پانزدهم دی ماه امسال و نتایج تفصیلی آن مرداد سال ۱۳۹۶ منتشر می‌شود.