رئیس مرکز آمار ایران از آغاز سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن از بامداد امروز خبرداد و از مردم خواست تا مشارکت خود را در این طرح ملی به حداکثر برسانند. به گزارش خبرگزاری مهر، امیدعلی پارسا از شروع سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن سال ۹۵ از نخستین دقایق بامداد امروز (شنبه) خبرداد و از مردم درخواست کرد در این طرح ملی حداکثر مشارکت را داشته باشند. وی با بیان اینکه سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن سال ۹۵ تا روز ۲۴ مهر ماه ادامه خواهد داشت، افزود: طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های مناسبی در عرصه اینترنت در کشور صورت گرفته و بر اساس برآوردها، ضریب نفوذ اینترنت هم اکنون در کشور به ۴۵ درصد رسیده است، بنابراین انتظار می‌رود که ۳۵ درصد خانوارهای ایرانی در این طرح ملی، به‌صورت اینترنتی شرکت کرده و اطلاعات خود را ثبت کنند.

به گفته پارسا، خانوارها باید کد رهگیری که سامانه به آنها تحویل می‌دهد را نزد خود نگهداری کرده و در زمان مراجعه ماموران مرکز آمار، آن را تحویل دهند. وی درادامه اظهار کرد: مردم از ساعت ۲۴ شب گذشته با مراجعه به درگاه ملی www.sarshomari۹۵.ir امکان ثبت اطلاعات خود را یافته‌اند. وی یادآور شد: فرم‌های اینترنتی سرشماری به‌صورت ساده و روان تهیه شده و مردم با در اختیار داشتن اطلاعات دقیق هویتی خود و نیز کدپستی صحیح می‌توانند در این سرشماری شرکت کرده و اطلاعات خود را وارد کنند، سوالات طرح شده نیز به‌صورت بسیار ساده است و هر فردی می‌تواند به راحتی به آن پاسخ دهد. رئیس مرکز آمار ایران سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ را گذار از سرشماری‌های سنتی به سرشماری مدرن و روز دنیا دانست و خاطرنشان کرد: راحتی و آسایش مردم، کاهش هزینه‌های سرشماری برای کل نظام و سیستم و نیز پیوستن نظام آماری ایران به نظام‌های آماری روز دنیا از جمله مزایای سرشماری به شیوه اینترنتی است. این در شرایطی است که مردم با هر گوشی هوشمندی، در هر جا و هر نقطه از کشور که پوشش اینترنت داشته باشد، به راحتی می‌توانند نسبت به تکمیل فرم‌های مربوطه اقدام کنند. به گفته پارسا، سرشماری حضوری نفوس و مسکن در سال ۹۵ نیز از ۲۵ مهرماه آغاز شده و تا ۲۵ آبان‌ماه ادامه خواهد یافت و افرادی که به هر دلیلی به‌صورت اینترنتی در این طرح شرکت نکرده باشند، می‌توانند به پرسش‌های ماموران سرشماری به‌صورت حضوری پاسخ داده و اطلاعات خود را به ثبت رسانند.

اطلاعات مردم محرمانه خواهد ماند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز ضمن دعوت از مردم برای همراهی کامل با این طرح طی یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، به مردم اطمینان داد که اطلاعات آنان کاملا محرمانه خواهد ماند. وی در یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت: «بدون تردید اطلاعات و داده‌های آماری دقیق پیش‌نیاز برنامه‌های توسعه‌ای کشور بوده و هرگونه برنامه‌ریزی برای آینده کشور بدون اتکا به آمار و اطلاعات صحیح، حرکت در فضای مبهم و تاریک است. امیدوارم و انتظار داریم مردم شریف و هوشمند ایران با توجه به ضرورت و اهمیت این طرح بزرگ ملی برای برنامه‌ریزی‌های مختلف و نیز تاثیر آن بر سرنوشت و آینده کشور در انجام این طرح مشارکت گسترده و همراهی کامل داشته و مطمئن باشند که اطلاعات آنها محرمانه خواهد بود».