رئیس شورای شهر تهران روز گذشته در صحن علنی شورای شهر نسبت به معضل فرونشست زمین در پایتخت هشدار داد.مهدی چمران دراین باره گفت: با توجه به کمبود آب از مردم تقاضا می‌شود در فصل تابستان صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند؛ همین طور برداشت بیش از ظرفیت آب‌های زیرزمینی موجب نشست زمین شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: اول تیرماه به‌عنوان هفته صرفه‌جویی در آب است و کشور ما ۱۵ سال است که دچار خشکسالی شده و به شدت از این موضوع رنج می‌بریم. او گفت: ساکنان روستاها به شهرها و اطراف شهرها با عنوان حاشیه‌نشینی روی آوردند که این موضوع مشکلاتی را برای شهرهای بزرگ از جمله تهران به وجود آورده است. چمران با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب در کلان‌شهری همچون تهران یکی از وظایف اصلی ماست، گفت: باید در مصرف هرچیزی صرفه‌جویی داشت به‌خصوص در مصرف آب که با کمبود این مایه حیات مواجه هستیم.

چمران بیان کرد: کاهش منابع آبی زیرزمینی موجب نشست زمین شده است و باید در این خصوص نیز مدیریت شهری چاره‌ای بیندیشد؛ چرا که با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» مطابق مطالعات صورت گرفته فرونشست زمین یکی از مخاطرات طبیعی شهر تهران است به این صورت که زمانی که کمبود منابع آبی وجود داشته باشد، باید برای جبران این کمبود از منابع زیرزمینی آب استخراج شود. استخراج مداوم و بیش از ظرفیت منابع آب زیرزمینی سبب خشک شدن این منابع خواهد شد. اگر این منابع خشک شود، حفره‌های زیرزمینی که تا قبل از خشک شدن محل ذخیره آب بوده، به مرور زمان فرونشست زمین را موجب می‌شوند. براساس مطالعات صورت گرفته در کارگروه‌های تخصصی در شهر تهران روزانه یک میلیمتر نشست زمین اتفاق می‌افتد.