گروه اقتصاد بین‌الملل: موسسه رتبه‌سنجی مودیز اعلام کرد بانک‌های بزرگ کانادایی توانایی آن را دارند که حتی در برابر رکود شدید بازار مسکن مقاومت ‌کنند. با این وجود این مساله حدود ۱۲ میلیارد دلار هزینه برای آنها خواهد داشت.

به گزارش سی‌بی‌سی، موسسه رتبه‌سنجی مودیز فرضیه‌های بدبینانه‌ای را درمورد سلامت بازار مسکن مطرح کرده و به این نتیجه رسیده است که بزرگ‌ترین وام‌دهندگان کانادا می‌توانند بدون اینکه کسب و کار آنها دچار زیان‌های فاجعه‌بار شود کاهش بیش از ۲۵ درصدی در بازار مسکن را تحمل کنند. موسسه رتبه‌سنجی مودیز با بررسی سرنوشت وام‌دهندگان آمریکایی طی فروپاشی سال ۲۰۰۷ بازار مسکن آمریکا و قیاس این آمار با شرایط کانادا، به این نتیجه رسیده است.

موسسه مودیز معتقد است بدترین سناریو برای بازار مسکن کانادا کاهش ۲۵ درصدی میانگین قیمت مسکن است. براساس آمار سندیکای املاک و مستغلات کانادا، ماه گذشته میانگین کاهش قیمت مسکن بیش از ۵۰۰ هزار دلار بود. موسسه مودیز پیش‌بینی می‌کند کاهش قیمت مسکن در دو بازار پررونق تورنتو و ونکوور کاهش بیشتری خواهد داشت و تا ۳۵ درصد افت خواهد کرد. اگر این اتفاق رخ دهد، بانک‌های بزرگ کانادایی دچار زیانی حدود ۷/ ۱۱ میلیارد دلار خواهند شد.

موسسه مودیز معتقد است با زیانی در این سطح «اکثر بانک‌ها می‌توانند با درآمدهای یک فصل این ضرر را جبران کنند.» گرچه زیان بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای شش بانک بزرگ قابل توجه است، اما بانک‌های کانادا برای محدود کردن آسیب‌های ناشی از رکود بازار مسکن مجهز هستند. زیرا اکثر وام‌های مسکن در کانادا توسط «شرکت وام و مسکن کانادا» که یک شرکت دولتی است بیمه شده‌اند و این مساله به این معنی است که اگر بازار مسکن دچار مشکل شود، بانک‌ها زیان چندانی نمی‌کنند. در زمان بحران مسکن آمریکا، وام‌های مسکن بیمه نبودند. مودیز پیش‌بینی می‌کند در صورت وقوع رکود در بازار مسکن، شرکت وام و مسکن کانادا حدود ۶ میلیارد دلار زیان خواهد دید. این رقم گرچه رقم بزرگی است اما قابل تحمل و جبران است.