گروه مسکن: پس از تصویب طرح کاهش تعداد اعضای شوراهای شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی در گام دوم قرار است با تغییراتی در نحوه برگزاری انتخابات شوراها، سهم هریک از تخصص‌های مورد نیاز شهر از کرسی‌های شوراها را مشخص کند. به گزارش «خانه ملت» محمدجواد کولیوند، نایب رئیس پیشین کمیسیون شوراها و نماینده کنونی مجلس در توضیح اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مجلس دهم گفت: در مجلس نهم طرحی درخصوص نصاب‌بندی کرسی‌ها در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس ارسال شد که ناتمام ماند اما این طرح در مجلس دهم دوباره پیگیری خواهد شد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورت تصویب این طرح، هر یک از منتخبان شوراهای شهر و روستا در حوزه تخصصی خود با سایر نامزدها رقابت می‌کنند؛ از این رو شوراها نظام‌مند‌، ضابطه‌مند، قانونمدار و قدرتمندتر خواهند شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر در شوراها تنوع تخصص وجود ندارد، افزود: در برخی از شوراهای اسلامی شهر و روستا از یک تخصص، نمایندگان متعددی وجود دارد و در برخی از حوزه‌های دیگر هیچ متخصصی وجود ندارد. کولیوند یادآور شد: براساس طرح مذکور کرسی‌های تخصصی پیش از انتخابات مشخص می‌شود و مردم بر اساس تخصص افراد و تعداد کرسی‌های مورد نیاز منتخبان خود را از میان کاندیداها انتخاب می‌کنند. نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با الکترونیکی شدن انتخابات و اجرای طرح مذکور، انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا بر مبنای تخصص‌شان امکان‌پذیر خواهد بود. نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم در ادامه یادآور شد: پس از تشکیل کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس دهم و انتخاب اعضای هیات رئیسه، این طرح در دستور کار قرار خواهد گرفت.

شوراها به ۷۰ تخصص نیاز دارند

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درباره طرح جدید مجلس درخصوص تخصصی شدن کرسی شوراها اظهار کرد: این انتظار وجود داشت که همانند انتخابات مجلس و ریاست جمهوری که محدودیت‌هایی برای شرکت‌کنندگان در نامزدهای انتخابات وجود دارد، برای انتخابات شوراها که سر و کارشان با مردم است و قرار است مشکلات شهری را حل کنند نیز شاخص‌هایی تعریف شود. حقانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر خاطرنشان کرد: مدیریت شهری به بیش از ۷۰ تخصص نیاز دارد و افرادی که در شوراهای کلان‌شهرها به‌عنوان نامزد ثبت نام می‌کنند باید به گونه‌ای انتخاب شوند که ترکیبی از تمام تخصص‌ها باشند.